A kalóriák helyett elég lehet az órát nézni

Jelentősen javítja a vércukor-szabályozást az időszakos diéta a 2-es típusú cukorbetegség szempontjából veszélyeztetett felnőttek körében – derült ki egy új kutatásból.

A tanulmány eredményeit az Európai Diabétesz Társaság (EASD) a napokban Madridban megrendezett éves kongresszusán mutatták be először. A szakmai szervezet közleménye szerint a kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy vajon miként befolyásolja a vércukorszint alakulását, ha a napi étkezést egy nyolcórás időablakra korlátozzák. Emellett azt is megvizsgálták, hogy mekkora a jelentősége annak, hogy az időablak kezdete reggelre vagy délre esik-e.

időszakos böjt, óra a tányéron, mérőszalag
Az időszakos böjt a vércukorszintre is jó hatással lehet. Fotó: Getty Images

A dr. Kelly Bowden Davies, a Manchesteri Metropolitan Egyetem kutatója vezette kísérlethez túlsúlyos, mozgásszegény életmódot élő önkénteseket toboroztak. Magyarán olyan személyeket, akiknél az átlagosnál magasabb a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának veszélye. A résztvevőket ezután három csoportba osztották. Az első csoport tagjai három napon át csak 8 és 16, míg a második csoport tagjai 12 és 20 óra között vehettek magukhoz ételt. A kutatók ehhez összeállítottak számukra egy olyan étrendet is, amely megközelítőleg pontosan fedezte az energiaszükségletüket.

A harmadik csoport alkotta a kontrollcsoportot, amelynek tagjai bármikor, bármit és bármennyit ehettek a kísérleti időszak alatt. Ők jellemzően egy 14 órát meghaladó időablakban szórták szét napi étkezéseiket. Minden résztvevő vércukorszintjét folyamatosan monitorozták a három nap során, az így kapott adatok pedig lehetőséget teremtettek a háromféle étrend összehasonlítására.

Így derült fény arra, hogy az időszakos böjtöt követők vércukorszintje átlagosan 3,3 százalékkal hosszabb ideig maradt a normál tartományban a napok folyamán, mint a kontrollcsoport tagjai esetében. A két nyolcórás időablak között ugyanakkor nem mutatkozott érdemi eltérés. „Sok ember számára nehézséget okoz hosszú távon a szigorú kalóriaszámlálás. Tanulmányunk azonban arra utal, hogy az óra figyelése egyszerű módot kínál a vércukor-szabályozás javítására olyanok esetében, akiket jobban veszélyeztet a 2-es típusú cukorbetegség. Ez ráadásul független attól, hogy a nyolcórás időablakot mikorra időzítik a nap során” – fogalmazott Bowden Davies doktor.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen, száraz időre, döntően gyenge vagy mérsékelt légmozgásra számíthatunk.Késő este általában 15, 25 fok várható. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városok belsejében, a magasabban fekvő pontokon és a szelesebb délkeleti és északkeleti tájakon melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.