Ez az ásványi anyag menthet meg a demenciától

A magnéziumban gazdag étrend segíti az agy működését, sőt akár védhet az életkor előrehaladtával fellépő demenciától is.

Ausztráliában a második, világszerte pedig a hetedik leggyakoribb halálok a demencia, ezért is fontos az Ausztrál Nemzeti Egyetem kutatói felfedezése: a magnéziumban gazdag élelmiszerek gyakori fogyasztása segíthet a demencia kockázatának csökkentésében.  A több mint hatezer brit résztvevőt vizsgáló kutatás szerint, akik naponta több mint 550 milligramm magnéziumot fogyasztottak, azoknak 55 éves korukra körülbelül egy évvel fiatalabb volt az agyuk állapota, mint akiknek a magnéziumbevitele normális, körülbelül 350 milligramm volt naponta – számol be a Science Daily.

magnézium, demencia, megelőzés, dió, mogyoró, mandula, olajos magvak
Az olajos magvaknak is magas a magnéziumtartalma. Fotó: Getty Images

Eredményeik alapján, ha a magnéziumbevitelt 41 százalékkal megemeljük, csökken a agyzsugorodás veszélye, ami jobb kognitív funkciókkal és a későbbi életkorban jelentkező demencia alacsonyabb kockázatával vagy késleltetett kialakulásával jár együtt – mondta a tanulmány vezető szerzője és PhD-kutatója, Khawlah Alateeq.

A magnézium az egyik legfontosabb ásványi anyag a szervezetünkben, számos fontos feladata van. Felelős például a vérnyomás szabályozásáért, az izmok és idegek megfelelő működéséért, emellett az immunrendszernek és az emésztésnek is szüksége van rá.

2050-re kétszer ennyi embert fog érinteni

A szakemberek azt vetítik előre, hogy a demenciával diagnosztizált emberek száma a 2019-es 57,4 millióról 2050-re várhatóan több mint kétszeresére, 152,8 millióra emelkedik világszerte, ami egyre nagyobb terhet ró az egészségügyi és szociális ellátásra, valamint a világgazdaságra. Mivel a demencia egyelőre nem gyógyítható, a gyógyszeres kezelések kifejlesztése pedig az elmúlt harminc évben sikertelen volt, a megelőzésre kellene több figyelmet fordítani – emelte ki Dr. Erin Walsh. A tanulmány társszerzője hozzátette, hogy kutatásuk olyan közegészségügyi beavatkozások kidolgozását teheti lehetővé, amelyek célja az egészséges agyi öregedés elősegítése táplálkozási stratégiák követésével.

A kutatók szerint a nagyobb dózisú magnézium bevitele már fiatalabb kortól megóvhat a neurodegeneratív betegségektől és a kognitív hanyatlástól. Ez pedig azt jelenti, hogy minden korosztálynak jobban oda kell figyelnie a magnéziumbevitelre. Azt is megállapították, hogy a több táplálékkal bevitt magnézium idegvédő hatása inkább a nőknek kedvez, mint a férfiaknak, és jobban érvényesül a menopauza utáni, mint a menopauza előtti nőknél.

A táplálékok közül nagyobb mennyiségben tartalmaznak magnéziumot a zöldségek (a spenót és a hüvelyesek), a gyümölcsök, az olajos magvak, a dió, a kakaó, a napraforgómag és a teljes kiőrlésű gabonafélék. A magnézium felszívódását és sejtekbe való bejutását a B6-vitamin jelenléte segíti.

 

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.