A telített zsírsavak "mérgezik" az agyat

A telített zsírokban gazdag étrend gyorsan megfoszthatja az agyat az egyik kulcsfontosságú vegyülettől, amely az Alzheimer-kór kialakulása ellen véd bennünket.

A legfrissebb számában közzétett szűk körű kutatásból az derült ki, hogy az étrendi telített zsírok csökkentik a szervezetben az apolipoprotein-E (ApoE) szintjét, ami a béta-amyloid fehérjéket segít eltávolítani az agyból.

A Wake Forest Egyetem Orvostudományi Karának kutatója, Suzanne Craft elmondta, hogy azokban a személyekben, akik a kutatás során nagy mennyiségű telített zsírt és cukrot tartalmazó étrendet követtek, az ApoE változását mutatták, és e változás következtében az ApoE kisebb mértékben volt képes eltávolítani a béta-amyloidot. Az agyban maradó szabad béta-amyloid fehérjék nagyobb valószínűséggel alkotnak plakkokat, amelyek az idegsejtek működését akadályozzák. Az Alzheimer-kóros betegekben ilyen típusú lerakódásokat mutatnak ki.

A 20 egészséges gondolkodású és 27 enyhe kognitív hanyatlásban szenvedő idős ember részvételével végzett kísérlet azt is kimutatta, hogy az étrend közvetlenül befolyásolta az agyi-gerincvelői folyadékban lévő szabad béta-amyloid koncentrációt. A magas telített zsírtartalmú étrendet követők agyi-gerincvelői folyadékjában magasabb, a kevesebb telített zsírsavat tartalmazó étrenden élőkben alacsonyabb volt a béta-amyloid szint.

"Az el nem távolított amyloid, illetve az ApoE-hez kötődő amyloid nagyobb valószínűséggel alakul át ilyen toxikus formává" - magyarázta Craft. "Az étrend valóban képes megváltoztatni ezeknek a toxikus fehérjéknek és az amyloidokat eltávolító mediátorok szintjét. A rossz koleszterinben gazdag étrend gátolja az ApoE arra irányuló képességét, hogy eltávolítsa a béta-amyloidot az agyból."

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +35 °C
Minimum: +16 °C

A szinte zavartalanul napos időt követően a késő délelőtti, déli óráktól délután főként az északnyugati, északi tájakon már egyre jobban szűrheti a napsütést az északnyugat felől felvonuló magasszintű felhőzet. Az Észak-Dunántúl fölé emellett gomolyfelhők is sodródhatnak, de ott is inkább csak a határvidéken fordulhat elő egy-egy zápor, esetleg zivatar. Másutt nem lesz csapadék. Napközben az északnyugati vidékeken időnként megélénkülhet a délies irányú szél, másutt többnyire gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás.Délután általában 32 és 37, késő este többnyire 20 és 29 fok közötti értékekre számíthatunk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.