Nyugtalanító hírek egyes édesítőszerekről

Egyre többen helyettesítik a cukrot édesítőszerekkel, de nem árt vigyázni velük, mert egy új kutatás szerint egyes édesítők rákkeltőek lehetnek.

Napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a különféle cukormentes, diétás termékek, édesítőszerek. De nem minden arany, ami fénylik. Egy francia kutatás szerint ugyanis a mesterséges édesítőszerek nagyarányú bevitele növelheti a daganatos megbetegedések kockázatát.

A magasabb kockázatot különösen két édesítőszer-alapanyag, az aszpartám és az aceszulfám-K esetében figyelték meg. Fogyasztásukkal megnövekedhet a mellrák és az elhízással összefüggésbe hozható daganattípusok kialakulásának esélye – emelték ki a tudósok.

A PLOS Medicine című orvosi folyóiratban közzétett úgynevezett NutriNet-Santé tanulmány 102 865 francia felnőtt adatait vizsgálta. A kutatók arra voltak kíváncsiak, okozhatnak-e rákot a mesterséges édesítőszerek, és ha igen, melyek számítanak a legveszélyesebbnek.

édesítőszerek
A mesterséges édesítőszerek nagyarányú bevitele növelheti a daganatos megbetegedések kockázatát. Fotó: Getty Images

A kutatásban résztvevő önkéntesek önbevallás alapján számoltak be kórtörténetükről, illetve étrendi, életmódbeli, egészségügyi és szociológiai adataikról. A mesterséges édesítőszerek fogyasztásáról órákra lebontott táplálkozási naplót is vezettek.

A válaszokat összevetették a rákdiagnosztikai információkkal, majd a kutatók statisztikai elemzéseket végeztek, hogy megvizsgálják a mesterséges édesítőszer-bevitel és a rákkockázat közötti összefüggéseket. Emellett számos ismert változót is figyelembe vettek, mint például az életkor, a nem, a végzettség, a fizikai aktivitás, a dohányzás, a testsúly, a testtömeg-index.

A kutatók hozzátették, hogy további kutatások szükségesek a mesterséges édesítőszerek és rák kapcsolatának vizsgálatához.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.