Így zavarják meg a memóriát a gyorsételek

Maradandó agykárosodást képesek okozni – derült ki egy friss kutatásból.

A magas zsírtartalmú, cukros étrend, vagyis például a gyorséttermi ételek maradandó agykárosodást okozhatnak, így megzavarhatják a memóriát isszámol be a ScienceAlert a Dél-kaliforniai Egyetem friss kutatásának eredményéről.

hamburger, gyorséttermi étel, gyorskaja, meki
A gyorséttermi ételeknek számos káros hatásuk lehet. Fotó: Getty Images

Hiába váltottak egészséges ételekre, a probléma megmaradt

A kutatók a kísérlet során a patkányokat már fiatal koruktól ilyen ételekkel etették: 26 és 56 napos koruk között kaptak magas zsírtartalmú, cukros ételeket. Ez az életkor a rágcsálóknál nagyjából az emberi serdülőkornak felel meg, amikor jelentős fejlődésen megy keresztül az agy. A kontrollcsoportban az állatok egészséges élelmet fogyasztottak.

Ezt követően a rágcsálókkal különböző memóriateszteket végeztettek. Kiderült, hogy az egészségtelenül táplálkozó példányok nem képesek azonosítani az új tárgyakat egy néhány nappal korábban bejárt helyszínen, emellett az ismert objektumokat sem ismerték fel, amennyiben azok elmozdultak. Ezek a problémák akkor is fennmaradtak, amikor a gyorséttermi csoport 30 napra egészséges étrendre váltott.

Más vizsgálatok is azt mutatják, hogy ha a patkányok egészségtelen ételeken nőnek fel, akkor tartós memóriakárosodás alakul ki náluk – mondta el Scott Kanoski, a kutatócsapat egyik tagja.

A férfiakra jobban hat?

A szakemberek megállapították, hogy a patkányoknál csökkent az acetilkolin szállítására szolgáló fehérje szintje a hippokampuszban. Ezen agyi régió az emlékek és a térbeli információk rögzítésében segít. A hippokampusz sejtjeit acetilkolin felszabadítására késztető gyógyszerek segítségével azonban a memória helyreállt.

Érdekesség, hogy a cukros, zsíros ételek hosszan tartó hatása csak a hímeknél volt megfigyelhető, amikor a nőstények hosszú ideig egészségesen táplálkoztak, elmúltak a memóriaproblémák. Hogy az ember memóriájára pontosan hogyan hatnak ezek az összetevők, ennek megértéséhez szükség lesz további vizsgálatokra.

A zsíros ételek megterhelik a gyomrot, sőt az egész emésztőrendszert, beleértve a méregtelenítésben és a zsírok lebontásában kulcsszerepet játszó májat is, de a probléma ennél összetettebb. „A gyorséttermi ételekkel az a baj, hogy szinte valamennyi szervünkre rossz hatással vannak. Magas a szénhidráttartalmuk, sok bennük a zsír, a cukor és a só, ellenben alig tartalmaznak rostot és fehérjét, vitamin és ásványi anyag pedig gyakorlatilag nincs bennük” – nyilatkozta a korábbi cikkünkben megkérdezett dietetikus. 

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.