A Parkinson-kór megelőzése az étkezőasztalnál kezdődik

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása több mint kétszeresére növelheti a Parkinson-kór kialakulásának kockázatát egy új kutatás szerint.

A mélyreható vizsgálatban, egy adag ételnek számított egy diétás vagy cukorral édesített üdítő, egy hot dog, egy szelet csomagolt sütemény, egy evőkanál ketchup vagy fél zacskó burgonyachips. – számol be a kutatás eredményeiről a CNN.

"Kutatásaink azt mutatják, hogy a túl sok feldolgozott élelmiszer, például cukros üdítők és csomagolt rágcsálnivalók fogyasztása felgyorsíthatja a Parkinson-kór korai tüneteinek megjelenését" - mondta Dr. Xiang Gao, a tanulmány vezető szerzője, a kínai Sanghaji Fudan Egyetem Táplálkozási Intézetének professzora és dékánja. „Tanulmányunk része azoknak az egyre növekvő bizonyítékoknak, amelyek szerint az étrend befolyásolhatja a Parkinson-kór kialakulását" - mondta Gao.

Az agy egészsége már a vacsoraasztalnál kezdődik

A tanulmányban két olyan amerikai kutatás adatait használták fel, amelyek évtizedek óta gyűjtik az információkat az egészségtudatosság különböző szintjeiről. Közel 43 000 résztvevő többéves egészségügyi és étrendi adatait elemezték. A vizsgálatban résztvevők átlagéletkora 48 év volt, és a vizsgálat kezdetén egyiküknek sem volt Parkinson-kórja. Mindannyian néhány évente önvallomás során számoltak be arról, hogy mit ettek - ez a kutatás egyik korlátja, mivel a résztvevők nem biztos, hogy pontosan emlékeztek az étkezésükre.

UPF, Parkinson-kór, ultrafeldolgozott élelmiszer
A hot dog szintén ultrafeldolgozott étel, a virsli, a finomított gabonafélékből készült zsemle és a szósz is sűrítőanyagokat, ízfokozókat és színezékeket is tartalmaz. Fotó: Getty Images

A felmérésben jellemzően ultrafeldolgozott élelmiszerek, mesterségesen vagy cukorral édesített italok szerepeltek. Fűszereket, szószokat és kenhető krémeket, csomagolt édességeket, rágcsálnivalókat vagy desszerteket, joghurt vagy tejalapú édességeket, kenyereket és gabonaféléket is rögzítettek a dokumentációban.

A tanulmány kapcsolatot talált a Parkinson-kór korai jelei és az ultrafeldolgozott élelmiszerek gyakorlatilag minden típusa között, kivéve a kenyeret és a gabonaféléket. Ennek egyik oka az lehet, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek általában kevesebb élelmi rostot, fehérjét és mikrotápanyagot tartalmaznak - de hozzáadott cukrot, sót és telített vagy transzzsírokat annál inkább. Az ultrafeldolgozott élelmiszerek befolyásolhatják a bélflóra egyensúlyát is, míg az adalékanyagok növelhetik a gyulladást, a szabad gyökök és az idegsejtek halálát.

"A 42 800 résztvevőt meghaladó mintamérettel és hosszú, akár 26 éves követési időszakkal ez a tanulmány nemcsak erejével, hanem módszertani szigorával is kiemelkedik más hasonló tematikáájú munkából" - írja Dr. Nikolaos Scarmeas, klinikai neurológiai docens és Maria Maraki dietetikus, sportorvoslás és testmozgás-biológia adjunktus.

"A neurodegeneratív betegségek megelőzése a vacsoraasztalnál kezdődhet" - írták. "A túlzott UPF-fogyasztás (ultrafeldolgozott élelmiszer) nemcsak az anyagcsere-betegségek kockázati tényezője, hanem felgyorsíthatja a neurodegeneratív folyamatokat és a kapcsolódó tüneteket is."

A korai tünetek évekkel a motoros funkciók hanyatlása előtt jelentkeznek

A tanulmányban a kutatók a Parkinson-kór korai jeleit vizsgálták, amelyek évekkel vagy évtizedekkel a remegés, a merev izmok, a lassú járás és a testtartás megváltozása előtt jelentkeznek, és amelyek a Parkinson-kór jellemző tünetei.

A testfájdalom, székrekedés, a depresszió jelei, a szaglás vagy a színek látásának megváltozása és a túlzott nappali álmosság mind a Parkinson-kór korai jelei lehetnek.

kutatások szerint egy rendkívül szokatlan alvászavar, amelyben az emberek mozoghatnak a REM vagy az alvás gyors szemmozgási szakasza alatt, szintén kulcsfontosságú korai jel.

A tanulmány megállapította, hogy azoknál az embereknél, akik naponta körülbelül 11 adag ultrafeldolgozott ételt fogyasztottak - összehasonlítva azokkal, akik csak hármat ettek -, kétszer nagyobb valószínűséggel mutatták a Parkinson-kór három vagy több korai jelét.

Ezen kívül, az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása a székrekedés kivételével szinte minden tünet fokozott kockázatához kapcsolódott. Ez a megállapítás akkor is igaz volt, ha a kutatók más tényezőket is figyelembe vettek, például az életkort, a fizikai aktivitást és a dohányzást, amelyek befolyásolhatják az eredményeket.

"A Parkinson-kór gyógyíthatatlan betegség" - mondta Gao."Korábbi tanulmányunkban, amely ugyanazokon a populációkon alapult, mint a jelenlegi elemzésben szereplők, azt találtuk, hogy az egészséges táplálkozási szokások és a fizikai aktivitás lelassíthatja a betegség progresszióját.

Most megerősítést nyert, hogy a kevesebb feldolgozott élelmiszer és több teljes, tápláló étel fogyasztása jó stratégia lehet az agy egészségének megőrzésére."

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.