Mennyi fokhagyma kell az egészséghez? Megmérték!

A kutatók egy újfajta vizelettesztet fejlesztettek, mellyel mérhető mind egy lehetséges rákkeltő folyamat hatása, mind a fokhagyma-fogyasztás eredménye.

Az Analytical Biochemistry című folyóirat aktuális számában megjelent tanulmány szerint az emberek minél több fokhagymát fogyasztanak, annál alacsonyabb a mérhető karcinogének szintje. A vizsgálat a rákkeltő nitrogénszármazékokat célozta, mely anyagok karcinogén formában előfordulhatnak az ivóvízben és az élelmiszerben.

A kutatók a vizeletben kétfajta vegyület koncentrációját mérték, az egyik kapcsolatba hozható a rákkal, a másik szintjét viszont a fokhagyma-fogyasztás emeli. Earl Harrison professzora és az Ohio Állami Egyetem munkacsoportja megállapították, hogy a két marker egymással fordított arányban változik.

Az ivóvíz és a növények az ipari és a mezőgazdasági tevékenység következtében nitrátokkal szennyeződnek, melyek 20% körüli arányban nitritekké alakulnak. A nitritek pedig a rákkeltésben felelős nitrózaminok alapjai. Korábban már megfigyelték, hogy a C-vitamin csökkenti a nitrátok átalakulását - a kutatók szerint ehhez hasonlítható a fokhagyma hatása is.

A vizsgálat során a kutatók a résztvevőkön egyhetes nitrát- és fokhagymamentes étrendet alkalmaztak, majd nem toxikus hatású nátrium-nitrátot adtak nekik, különböző mennyiségű C-vitamin és fokhagymakivonat mellett. A résztvevők vizeletét hét napon keresztül gyűjtötték és gázkromatográfiás tömegspektrométer segítségével elemeztek.

Kimutatták, hogy a nitrátok átalakulását jelző marker alacsonyabb fokhagymafogyasztás mellett, mint annak hiányában. A kutatók szerint a tesztelt legmagasabb, a napi 5 grammos dózisnál volt a legkedvezőbb hatás. A C-vitamin szintén hasonló eredményt mutatott.

Harrison rámutatott, hogy valószínűleg a fokhagyma kéntartalmú összetevői rendelkeznek az egészség szempontjából előnyös hatással, azonban ezzel kapcsolatban még számos kérdésre keresik a választ.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.