A szalonna és a kolbász rákot okozhat

Svéd kutatók szerint összefüggés mutatható ki a feldolgozott húsok, például a szalonna vagy a kolbász fogyasztása és a hasnyálmirigyrák között.

Naponta minden 50 gramm feldolgozott hús elfogyasztása 19 százalékkal növelheti a hasnyálmirigyrák kialakulásának kockázatát. Ennek ellenére a ritka daganattípus előfordulási valószínűsége továbbra is alacsony.

A Nemzetközi Rákkutatási Alap szerint az összefüggés hátterében az elhízás állhat. A vörös és feldolgozott húsok fogyasztását már korábban összefüggésbe hozták a béldaganatok kialakulásával. A brit kormány ezért 2011-ben új ajánlásokat fogalmazott meg, mely szerint naponta legfeljebb 70 grammot szabad fogyasztani ezekből a húsokból.

A British Journal of Cancer szakfolyóiratban megjelent tanulmányban a Karolinska Egyetem kutatói tizenegy, összesen 6643 alany részvételével végzett kísérlet eredményeit elemezték. Kiderült, hogy a feldolgozott húsok fogyasztása növeli a hasnyálmirigyrák kockázatát. Minden újabb napi 50 gramm 19 százalékkal növeli a kockázatot. 100 gramm napi extra fogyasztás 38 százalékkal növeli a hasnyálmirigyrák kockázatát.

Larsson professzor elmondta, hogy mivel a hasnyálmirigyrák túlélési aránya alacsony, a korai diagnózison kívül a betegség kockázatát növelő tényezők megismerése is nagyon fontos. A szakértő azt javasolja, hogy mindenki fogyasszon kevesebb vörös húst.

A Nemzetközi Rákkutatási Alap a feldolgozott húsok fogyasztásának mellőzését javasolja. Dr. Rachel Thompson, az alap tudományos igazgatóhelyettese szerint szilárd bizonyítékok mutatnak arra, hogy a túlsúlyosság és az elhízás növeli a hasnyálmirigyrák kockázatát. Az új kutatás pedig korai jelzés lehet a betegség egy újabb kockázati tényezőjére nézve. Éppen ezért az alap mindenkinek azt javasolja, hogy hetente legfeljebb 500 gramm vörös húst fogyasszon, és teljesen kerülje a feldolgozott húsok fogyasztását.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.