Nem segít a szelén a tüdőrák kiújulásának megakadályozásában

A szelénnel kapcsolatos tanulmányt már a kezdeteknél leállították, mert a kiegészítő gyengén teljesített.

Minden, amit tudni akarsz a tüdőrákról

A tanulmány vezető szerzője Dr. Daniel D. Karp, a Texas-i Egyetem MD Anderson Rákközpontjának mellkasi, fej és nyak onkológiai osztályának professzora ezt a megállapítást az American Society of Clinical Oncology éves ülésén tette Chicagóban.

"Több járványtani és állatkísérlet utalt arra, hogy kapcsolat van a szelén hiánya és a rák kialakulása között" - mondta Karp egy sajtóközleményben. "Egy, a bőrrákkal és a szelénnel foglalkozó kísérlet - ami 1996-ban jelent meg - jelentősen felkeltette az emberek figyelmét és újabb kutatásokat indítottak az 1990-es években. A kísérlet nem talált megoldást a bőrrák ellen, azonban mintegy 30 százalékkal kevesebb prosztata- és tüdőrák alakult ki. A mi tüdőrákkal kapcsolatos kutatásunk és egy másik nagyobb tanulmány a prosztatarák megelőzéséről, ebből a kísérletből indult ki."

De az új tanulmány során kiderült, hogy több mint 1500 1. fázisú (korai) nem-kissejtes tüdőrákban szenvedő betegnél - akik túlélték az első megmérettetést a betegséggel szemben - a szelén nem gátolta meg tüdőrák kiújulását, egy újabb ráktípus vagy a második daganat megjelenését.

A betegeket 2000-2009 között figyelték meg, miután műtéttel eltávolították az eredeti tumort és rák-mentesek maradtak legalább hat hónapig kezelés után.

Tüdőrák A betegek fele 200 mikrogramm szelénnel kiegészített étrendet tartott be, míg a másik fele placebót kapott.

Öt évvel később a placebo-csoportban jobb volt a túlélési arány, mint az étrend-kiegészítőt szedő csapatban. Ez a felismerés vette rá a kutatókat, hogy leállítsák a kísérletet a tervezettnél korábban. Míg a placebót szedő csapatnak 78 százaléka maradt életben ez idő alatt, a szelént szedő csoportban ez csak 72 százalékvolt. Hasonlóképp azoknál, akik placebót szedtek, 1,4 százalékban jelent meg egy éven belül egy második tumor, ez a szám 1,9 százalékra emelkedett a "szelén" csoportnál.

Néhány esetben megfigyelhető volt a szelén jótékony hatása olyan betegeknél, akik soha nem dohányoztak, de a tanulmány szerzői szerint a csoport túl kicsi volt ahhoz, hogy érdemi megállapítást tegyenek.

Videó, animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik vagy legyengül. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé csökken a hőmérséklet. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!