Ételek, amelyek segítenek megelőzni a prosztatarákot

Magyarországon évente körülbelül 1500 férfi hal meg a prosztata rosszindulatú daganatos betegségében. Kialakulásának pontos oka nem ismert, de számos tényező szerepet játszhat benne, többek között az egészségtelen étrend is. Ugyanakkor a helyes étkezéssel sokat tehetünk azért, hogy elkerüljük a kórt - mutatjuk, milyen élelmiszereket érdemes rendszeresen fogyasztani.

Hogyan zajlik a prosztatavizsgálat? Negyvenéves kor felett akkor is ajánlott évente elvégeztetni a szűrést, ha nincsenek tünetek, amelyek a prosztata megnagyobbodására vagy rosszindulatú elváltozására utalnának. Sokan tartanak a vizsgálattól, pedig fájdalommentes. Részletek itt.

A prosztata egy átlagosan 20 gramm tömegű, mirigyes szerv, amely a hólyagalap és a medencefenéki izomzat között helyezkedik el. Elsősorban a megtermékenyítésben van szerepe, de az alsó húgyúti szervek fertőzéseinek leküzdésében és a vizeletürítésben is részt vesz. A rosszindulatú daganat az esetek nagy részében a prosztata külső, tok körüli területéből, az úgynevezett perifériás zónából indul ki. Ez a második leggyakoribb oka a férfiak rákos halálozásának. Korai diagnosztizálása esetén jók a gyógyulási esélyek, ezért 40 év felett fontos rendszeresen szűrővizsgálatra járni. Persze még jobb megelőzni a kialakulását - ennek érdekében mutatunk 5 olyan élelmiszert, amelyek hozzájárulhatnak a prosztata egészségének megőrzéséhez:

Kurkuma, a sárga csoda

Az Indiából származó fűszerben található kurkumin nevű vegyület remek antioxidáns és gyulladásgátló, emellett megzavarja a daganatos sejtek anyagcseréjét. Egy közelmúltban publikált japán kutatás szerint pedig egyenesen megakadályozza a rákos sejtek szaporodását - írja a Men's Health.

Különféle fogásokat, köreteket ízesíthetünk az őrölt kurkumával. Szórjuk sült krumplira, grillezzünk vele cukkinit, csirkemellet vagy keverjünk belőle a rizshez, pattogatott kukoricához.

Görögdinnye, a nyár slágere

A görögdinnyében számos vitamin és ásványi anyag, például kálium, A-vitamin, C-vitamin és B-vitaminok találhatók, a kalóriatartalma viszont rendkívül alacsony, egy csészényi mennyiség mindössze 46 kalóriát tartalmaz. A prosztata szempontjából pedig minél pirosabb és édesebb a dinnye húsa, annál jobb. A gyümölcs színét adó likopin nevű karotinoid ugyanis erős antioxidáns. Az Illinois Egyetem 2017-es kutatása szerint napi 2 milligrammnyi likopin fogyasztása 1 százalékkal csökkenti a prosztatarák kialakulásának rizikóját. 100 gramm görögdinnyében pedig 3-6 mg található ebből a festékanyagból.

Készítsünk egészséges hűsítőt a kánikulai napokra: kockázzunk fel és fagyasszunk le egy dinnyét. Amikor megkívánjuk, vegyünk elő pár darabot és turmixoljuk össze annyi kókuszvízzel, hogy jégkása-szerű állagot kapjunk.

A prosztata szempontjából pedig minél pirosabb és édesebb a dinnye húsa, annál jobb.
Minél pirosabb és édesebb a dinnye húsa, annál jobb a prosztatának. Fotó: Getty Images

Articsóka, az elhanyagolt zöldség

Bár manapság már sok helyen kapható itthon is, a legtöbben furcsállva nézünk rá és nem rakjuk a kosarunkba, pedig az articsóka igen egészséges. Rendkívül magas az A-, C-, B1-, B2-, B9- és K-vitamintartalma, ezeken kívül gazdag kalciumban, foszforban, magnéziumban, vasban, káliumban, béta-karotinban, klorogénsavban, rutinban, kvercetinben, galluszsavban és luteolinban. A feje belsejében pedig sok található a ferulasav nevű antioxidánsból, amely segít lassítani a rákos sejtek növekedését.

Főzzük egészben az articsókákat, amíg megpuhulnak, majd vágjuk őket félbe, kenjünk meg az oldalakat olívaolajjal és citromlével. Grillezzük vagy süssük ki őket serpenyőben, amíg kissé megbarnulnak. Ízesítsük sóval-borssal és friss mentával.

Szardínia, az alfa és omega

A hideg vízi halfajok különösen gazdagok omega-3 zsírsavakban , amelyek hozzájárulnak a prosztata egészségéhez. Dr. David Levy amerikai urológus szerint a szardínia fogyasztása már 6 hét alatt javítja a prosztata sejtjeinek anyagcseréjét, ami hosszú távon segít távol tartani a rákot.

Aprítsunk fel konzerv szardíniát és főtt tojást, majd keverjük görög joghurtba. Ízesítsük citromlével és ízlés szerint sóval-borssal, a végeredmény egy finom és egészséges mártogatós szósz.

Répa, nemcsak a nyulak kedvence

Kutatások szerint a benne lévő karotin nemcsak a szemek egészségét segít megőrizni, hanem a prosztatáét is. Egy vietnami kutatás szerint azoknál a férfiaknál, akik hetente többször ettek belőle, 65 százalékkal kisebb arányban alakult ki prosztatarák.

Reszeljünk le 2-3 répát, adjunk hozzá egy marék natúr mazsolát, locsoljuk meg vörösborecettel és olívaolajjal. Remek köret húsok mellé.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Általában felhőtlen idő várható csapadék nélkül. Az északias szél általában mérséklődik, de hazánk keleti harmadán továbbra is nagy területen élénk marad.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 12 és 18 fok között várható, több fokkal alacsonyabb a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg kissé magasabb értékeket a nagyobb városokban, vízpartokon mérhetünk. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.