Túl sok B6-vitamint szedett be, kerekesszékbe került

Elvesztette járóképességét az az ausztrál férfi, aki az ajánlott napi B6-vitamin-mennyiség sokszorosát fogyasztotta hosszú időn keresztül.

A jóból is megárt a sok – tartja a mondás, amelynek igazságát mi sem példázza jobban, mint egy 86 éves ausztrál férfi esete a B6-vitaminnal. A férfi ugyanis elvesztette járóképességét, miután hónapokig az ajánlott napi B6-vitamin-adag kb. 70-szeresét szedte be – írja az ABC Radio Melbourne .

Mint azt a férfi lánya elmondta a lapnak, egy vérvizsgálat során derült ki, hogy édesapjának enyhe B6-vitamin-hiánya van – és bár nem jelentkeztek nála ezzel kapcsolatos tünetek, orvosa egy bizonyos, B-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítő szedését javasolta, amiben egyebek mellett 50 mg B6-vitamin is volt.

B6-vitamin, vitamintúladagolás, kerekesszék
Túl sok B6-vitamint szedett be, kerekesszékbe került. A fotó illusztráció, forrás: Getty Images

Az Insider szerint, amely szintén írt az esetről, a B6-vitamin a többi B-vitaminhoz hasonlóan segít a szervezetnek – a szénhidrátok és a fehérjék lebontásával – energiává alakítani a táplálékot. Emellett kutatások szerint az immunrendszer és bizonyos agyi funkciók egészséges működését is támogatja. Az 50 mg azonban jóval több, mint az Ausztráliában és az Egyesült Államokban ajánlott napi adag, amely az 50 év feletti férfiak számára 1,7 mg. A szerencsétlenül járt férfi ráadásul emellett szedett még multivitamint, illetve egy magnéziumtartalmú étrend-kiegészítőt, és mindkét készítmény tartalmazott B6-vitamint. Továbbá reggelente B6-vitaminnal dúsított gabonapelyhet fogyasztott.  

A következő pár hónapban a férfi egyre kevésbé érezte a lábait, végül pedig kórházba került, mert már egyáltalán nem tudott járni. Számos szakember – köztük neurológus is – megvizsgálta, készült MRI, CT, de végül a B6-vitamin-szint ellenőrzése tett pontot az ügy végére. Az érték kórosan magas volt. „Tizenkét hónappal ezelőtt még vezetett. Most idősek otthonában van, és kerekesszékben ül” – magyarázta a férfi lánya. A nő úgy folytatta: egyelőre nincs arra utaló jel, hogy az édesapja teljesen felépül, és képes lesz újra önállóan járni. Mindazonáltal remélik, hogy a B6-vitamin-szintjének normalizálódása, illetve a fizikoterápia segít neki abban, hogy kevésbé legyen rászorulva a kerekesszék használatára.

Ritka a túladagolás

Jessica Danaher, az RMIT Egyetem táplálkozástudományi szakembere azt nyilatkozta az ABC Radio Melbourne-nek, hogy a B6-vitamin-túladagolás nagyon ritka, mivel a felesleges B-vitaminokat a szervezet általában kiüríti a vizelettel. Ugyanakkor, ha hosszú ideig a javasoltnál többet viszünk be B6-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítőből, a vitamin szintje toxikussá válhat, magyarázta Danaher.

A B6-vitamin túladagolásával kapcsolatban a Mount Sinai kórház honlapja azt írja: a napi 200 mg-ot meghaladó B6-vitamin bevitele perifériás neuropátiát idézhet elő, ami pedig azzal járhat, hogy az érintett nem érzi a lábait. Perifériás neuropátiáról akkor beszélhetünk, ha a központi idegrendszeren kívüli – tehát a környéki idegrendszerhez tartozó, a gerincvelőből, illetve az agyból kilépő – idegrostok károsodnak, ennek következtében pedig nem lesz megfelelő az idegrendszer és az egyes testtájak közti kommunikáció. A kórház hozzátette: vannak olyan betegek, akik visszanyerik a járóképességüket, ha abbahagyják a problémát okozó étrend-kiegészítő szedését.

A Harvard Medical School szerint egyébként egészséges, kiegyensúlyozott étkezés mellett nem igazán fordul elő B6-vitamin-hiány, hiszen szinte minden étel – beleértve a húsokat, a teljes kiőrlésű gabonákat, a zöldségeket, gyümölcsöket – tartalmazza ezt a vitamint. Bizonyos egészségi állapotok viszont – például alkoholizmus, autoimmun betegségek – növelhetik a hiány kialakulásának kockázatát. A B6-vitamin-hiány bőrgyulladást okozhat, ezenfelül legyengítheti az immunrendszert, sőt, hatására akár depresszió is jelentkezhet.

Az ausztrál férfi esete nem egyedi. Egy korábbi cikkünkben például arról írtunk, hogy egy brit férfi háromszor 50 ezer egységnyi (NE) D-vitamint szedett naponta, ami az ajánlott napi mennyiség 375-szöröse. Egy hónapon belül tönkrement a veséje, 12 kilót fogyott, az utolsó hétben folyamatosan hányt, majd kórházba került.

A frontérzékenyek nálunk gyógyulnak!

Fejfájás? Vérnyomás? Fáradtság? Sok stressz?
Frontérzékeny lehet!
Fejfájás? Ingadozó vérnyomás? Rosszullétek? Szédülés? Álmatlanság? Fáradékonyság? Feszültség? Sok stressz?
Személyre szóló, gyógyszer nélküli gyógymódok az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával! Fejfájás? Vérnyomás? Rosszullét? Fáradtság? Idegesség? Sok stressz?
Headache illustration
Fronthatás: Kettős front
Maximum: +15, +21 °C
Minimum: +7, +14 °C

Változóan, gyakran erősen felhős időre van kilátás, többfelé lehet eső, zápor, néhol zivatar. Megerősödik a déli szél, a maximumhőmérséklet 15, 21 fok között alakul. Kedden kettősfront hat a szervezetre. Az ízületi problémák mellett a fejfájás lehet a leggyakoribb, de a keringési panaszok sem mérséklődnek. A terhelés tartós lesz, és egyre jobban kimeríti a szervezetet. Érdemes megnézni a meteogyógyász® alábbi napi tanácsait! A légszennyezettség alacsony, alig változik. A légnyomás gyengén süllyed.

Egészséget befolyásoló hatások: