Újabb érv a vegán étrend mellett: nem csak a fogyást segíti

A mediterrán étrendhez képest az alacsony zsírtartalmú vegán étrend méginkább csökkenti az étrendi savterhelést, és a fogyást is segíti – állapítja meg egy kutatás.

Egy friss tanulmány szerint az alacsony zsírtartalmú, vegán étrend nemcsak a fogyást támogatja, hanem jelentősen csökkenti a szervezetet terhelő étrendi savszintet is, ami kulcsszerepet játszhat a gyulladásos folyamatok és az elhízás megelőzésében. A Frontiers in Nutrition című folyóiratban publikált randomizált, keresztezett vizsgálatot a News-medical szemlézte.

Étrendi savterhelés – fogyás - mikrobiom

A savtermelő ételek - például a hús, a tojás és a tejtermékek fogyasztása - növelheti az étrendi savterhelést, vagyis a bevitt savak mennyiségét, ami súlygyarapodással összefüggő gyulladást okozhat. Az állati termékek növényi alapú élelmiszerekkel, például leveles zöldségekkel, bogyós gyümölcsökkel és hüvelyesekkel való helyettesítése azonban elősegítheti a fogyást és egészséges bélmikrobiom kialakítását.” – foglalja össze az eredményeket dr. Hana Kahleova, klinikai kutatási igazgató és a tanulmány vezető szerzője. 

A savasító étrend egyben ronthatja a reflux tüneteit is: a magas zsírtartalmú, állati fehérjében gazdag ételek (hús, sajt, feldolgozott élelmiszerek) lazíthatják az alsó nyelőcső záróizmát, ezzel súlyosbítják a refluxot. Ezek az ételek ráadásul növelik a gyomorsav mennyiségét is.

vegán étrend, savasító étrend, lúgosító étrend, fogyás, reflux
"Az állati termékek növényi alapú élelmiszerekkel, például leveles zöldségekkel, bogyós gyümölcsökkel és hüvelyesekkel való helyettesítése azonban elősegítheti a fogyást és egészséges bélmikrobiom kialakítását.".Fotó: Getty Images

Az új kutatás 62 túlsúlyos felnőttet vont be, akiket véletlenszerűen osztottak el egy mediterrán és egy alacsony zsírtartalmú vegán étrendre 16 hétig. Ezt követően egy négyhetes méregtelenítő időszak következett, majd további 16 hétig az alternatív étrend.

A résztvevők étkezési adatait használták az étrendi savterhelés kiszámításához, amelyet általában két pontszámmal becsülnek meg: a potenciális vese savterheléssel (PRAL) és a nettó endogén savtermeléssel (NEAP). A magasabb pontszám magasabb étrendi savterhelést jelez.

Az állati eredetű termékek, vagyis a hús, a hal, a tojás és a sajt, több savat termelnek a szervezetben, növelve az étrendi savterhelést, ami krónikus gyulladásokhoz kapcsolódik, ezzel megzavarja az anyagcserét és megnövekedett testsúlyhoz vezethet. A lúgosabb növényi alapú étrendek a fogyással, a javuló inzulinérzékenységgel és az alacsonyabb vérnyomással járnak.

Fogyás az étrendváltással

Az étrendi savterhelés csökkenése a testsúlycsökkenéssel járt együtt, és ez az összefüggés az energiabevitel változásainak korrigálása után is szignifikáns maradt. A testsúly közel 6 kilogrammal csökkent a vegán étrend mellett, szemben a mediterrán étrend változatlan állapotával.

A kutatók szerint a vegán étrend lúgosító hatása – amely segít abban, hogy a szervezet pH-értéke kevésbé legyen savas – szintén hozzájárulhat a testsúly csökkenéséhez. A lúgosító ételek közé elsősorban a zöldségek tartoznak, különösen a leveles zöldek, a brokkoli, a cékla, a spárga, a fokhagyma, a sárgarépa és a káposzta. A gyümölcsök közül kedvező hatásúak például a bogyós gyümölcsök, az alma, a cseresznye, a sárgabarack és a sárgadinnye. A hüvelyesek – mint a lencse, a csicseriborsó, a borsó, a bab vagy a szója – szintén segítenek csökkenteni a savterhelést, csakúgy, mint a gabonafélék közül a quinoa és a köles.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.