Sajtfogyasztással a demencia ellen?

Egy friss kutatás eredményei azt sugallják, hogy védettebbek lehetnek a demencia ellen azok a 65 év felettiek, akik rendszeresen fogyasztanak sajtot és tejtermékeket.

Agyunk egészségének megőrzése érdekében érdemes egészségesen táplálkozni, aktív életet élni és mellőzni a dohányzást, illetve egy friss tanulmány szerzői szerint még valamit ajánlott megtenni: (több) sajtot fogyasztani - írja a Daily Mail.

Japán kutatók ugyanis megállapították – miután több mint 1500 alany, 65 év felettiek egészségi állapotát és étkezési szokásait követték nyomon –, hogy azok, akik rendszeresen ettek sajtot, jobb eredményt értek el a kognitív teszteken. Jobban tudtak figyelni, valamint nyelvi képességeik és memóriájuk is azoké felett teljesített, akik nem ettek sajtot. Ebből a tudósok eljutottak arra a következtetésre, hogy azoknál, akik tejtermékeket, különösen sajtot fogyasztanak, kisebb lehet a demencia kialakulásának kockázata.

Ennek hátterében az állhat, hogy a sajt tartalmazhat bizonyos tápanyagokat, amelyek pozitív hatással lehetnek az agyműködésre. De a tudósok szerint további vizsgálatokra van szükség az eredmények megerősítéséhez.

A sajtfogyasztás összefüggött a jobb kognitív funkciókkal

Az agy egészsége és a tejtermékek fogyasztása közti lehetséges kapcsolat további feltárása érdekében a kutatócsoport a fent már említett 1500 tokiói lakos adatait elemezte, akiket étkezési szokásaikról és egészségükről kérdeztek ki. Tízből körülbelül nyolc alanynak szerepelt az étrendjében sajt vagy naponta (27,6 százalék), vagy kétnaponta (23,7 százalék), vagy hetente egyszer-kétszer (29,7 százalék). A feldolgozott sajt volt a legnépszerűbb, kétharmaduk választotta ezt a lehetőséget.

sajt
Újabb nyomós érv a rendszeres sajtfogyasztás mellett. Fotó: Getty Images

A résztvevők arról is beszámoltak, hogy fogyasztottak fehér sajtot, például brie-t, camembert-t és krémsajtot (15,3 százalék), friss sajtot, például fetát, mascarponét és ricottát (13 százalék), valamint kék sajtot (2,5 százalék). Az önkéntesek nemcsak sajtfogyasztási szokásaikat fejtették ki, hanem egy 30 pontos tesztet is kitöltöttek. Ez a kognitív funkcióikat vizsgálta, és a tájékozódási, figyelmi, memória, nyelvi és vizuális-térbeli képességek ellenőrzését tartalmazza. A 23-as vagy annál alacsonyabb pontszám rosszabb kognitív funkciót sugallt.

A Nutrients folyóiratban közzétett eredmények azt mutatták, hogy azok a résztvevők, akik sajtot is beiktattak az étrendjükbe, kisebb valószínűséggel kaptak a küszöbérték alatti pontszámot, ami jobb kognitív funkciókra utal. Átlagosan azok, akik sajtot ettek, 28 pontot értek el, míg azok, akik nem ettek, 27-et.

Nem bizonyító erejűek, de érdemes odafigyelni rájuk

A szerzők kiemelték: eredményeik önmagukban nem tudják bizonyítani, hogy a sajt véd az elbutulástól, megjegyezve, hogy az eredmények megerősítéséhez hosszú távú vizsgálatokra lenne szükség. Azt mondták, hogy valószínűleg az állhat az eredmények mögött, hogy a sajtfogyasztók hajlamosabbak a változatosabb táplálkozásra. Ezen kívül alacsonyabb volt a BMI-indexük és a vérnyomásuk, viszont a koleszterin- és vércukorszintjük magasabb értékeket mutatott, mint a sajtot nem fogyasztó kortársaiké.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.