Nemcsak élénkít, de életünket is meghosszabbítja a kávé

Alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata, valamint hosszabb a várható élettartam azok körében, akik naponta elfogyasztanak két-három csésze kávét – állapította meg egy új, nagyszabású tanulmány.

„Eredményeink arra utalnak, hogy a mértékletes kávéfogyasztás egyáltalán nem ellenjavallt, sőt, szívbarát kedvtelésként élvezhetjük” – idézi az Európai Kardiológiai Társaság közleménye Peter Kistlert, a melbourne-i Baker Szív- és Diabéteszkutató Intézet professzorát, a European Journal of Preventive Cardiology című folyóiratban megjelent tanulmány utolsó szerzőjét.

Kistler és munkatársai arra voltak kíváncsiak, hogy vajon a kávé milyen hatással lehet a szív-érrendszer hosszú távú egészségére, illetve általában az emberi élettartamra. Ehhez közel 450 ezer felnőtt kávézási szokásait és egészségügyi adatait elemezték, külön vizsgálva az instant, az őrölt és a koffeinmentes kávékat, valamint a szívritmuszavarok, a bármilyen okból bekövetkező halálesetek és az olyan kardiovaszkuláris betegségek előfordulását, mint a koszorúér-betegség, a pangásos szívelégtelenség és az iszkémiás stroke.

kávé, eszpresszó, kávéfőzés, csésze
A mértékletes kávézás szívünk egészségét is védheti. Fotó: Getty Images

Az instant és a koffeinmentes kávé is hasznos

A kutatás alapját a brit UK Biobank felmérései adták, benne 40 és 69 év közötti felnőttek anonim egészségügyi adataival, akik kezdetben nem szenvedtek semmilyen szívritmuszavartól és egyéb szív-érrendszeri betegségtől. Átlagosan mintegy tizenkét és fél évig követték őket nyomon, valamint felmérték a kávéfogyasztási preferenciáikat is. A válaszadók 44,1 százaléka az instant, 18,4 százaléka az őrölt, 15,2 százaléka a koffeinmentes kávét részesítette előnyben, a fennmaradó 22,4 százalékuk pedig nem kávézott, így ők alkották a kontrollcsoportot.

A monitorozási időszak alatt a résztvevők 6,2 százaléka, közel 28 ezer alany hunyt el bármilyen okból. A halálesetek a legnagyobb arányban a nem kávézók csoportját érintették. Ilyen tekintetben napi két-három csésze mellett az őrölt kávé 27, a koffeinmentes 14, az instant kávé pedig 11 százalékkal csökkentette a halálozási kockázatot. A szív-érrendszeri betegségek terén hasonló összefüggést lehetett megfigyelni, ezúttal 20, 6 és 9 százalékos mutatókkal. Ami a szívritmuszavarokat illeti, azok esetében a naponta négy-öt csésze őrölt vagy instant kávét fogyasztók körében mutatták ki a legszámottevőbb kockázatcsökkenést a nem kávézókhoz viszonyítva, méghozzá 17 és 12 százalékos értékkel.

„A koffein a kávé legismertebb alkotóeleme, de több mint száz biológiailag aktív összetevőt tartalmaz. Valószínűsíthető, hogy a koffeinmentes összetevőinek köszönhetőek azok a pozitív összefüggések, amelyeket a kávéivás és a szív-érrendszeri betegségek, valamint az élettartam között megfigyeltünk” – magyarázta Kistler. Hozzátette, az eredményekből arra lehet következtetni, hogy az instant, az őrölt és a koffeinmentes kávénak is helye van az egészséges életmódban.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.