Epekő ellen magnézium

Aki sok magnéziumot tartalmazó étrenden él, annak ritkábban kell epekő miatt kivenni az epehólyagját.

Számítások szerint az Egyesült Államokban ez évente csaknem egymillióval kevesebb hasműtétet jelentene - írják amerikai kutatók a gyomor-bélbetegségekkel foglalkozó, egyik legtekintélyesebb tudományos folyóiratban.

Chung-Jyl Tsai és munkatársai 42 705 férfi vizsgálata alapján kapták ezt az eredményt. A kutatók mintegy 13 éven keresztül foglalkoztak ezeknek az uraknak az egészségével és esetleges betegségeivel. Ennek a munkának volt része az is, hogy kétévenként kérdőívek útján tudakolták meg a résztvevőktől, volt-e valami új betegségük, kellett-e őket esetleg operálni.

Az Egyesült Államokban a statisztikák szerint mintegy 20 millió felnőtt hordoz köveket az epehólyagjában és ezek közül sokuknak van szüksége görcsrohamok, sárgaság megjelenése miatt műtétre. Ráadásul sok szakember szerint a köveknek a rosszindulatú daganatok kialakulásában is szerepe lehet.

Tsai és munkacsoportja a kérdőívekre kapott válaszok alapján kiszámolta, hogy a vizsgálat résztvevői természetes úton, étkezéssel, vagy táplálékkiegészítők formájában mennyi magnéziumot fogyasztottak. Ennek az a jelentősége, hogy az ételek nagyipari földolgozása útján az élelmiszerek magnéziumtartalma napjainkban általában csökken.

Az adatok egyértelműen igazolták, hogy a legtöbb magnéziumot fogyasztó amerikai férfiak között 28 százalékkal ritkább volt az epeköves panasz, a műtét, mint a magnéziumszegény étrenden élők között. Ez az eredmény már úgy jelent meg, hogy az egyéb esetleges tényezőket, például az életkort külön is figyelembe vették.

A magnézium védőhatása még kifejezettebbnek bizonyult, ha csak az étrendben lévő magnéziumot vették figyelembe, tehát a zöld növények, gyümölcsök, magvak, tejtermékek magnéziumtartalmát nézték és nem számolták bele azt, ha valaki ilyen jellegű táplálékkiegészítőket is szedett.

A tanulmányhoz kapcsolt szerkesztőségi közleményben Cynthia W. Ko összefoglalásul azt írta: "Ez a vizsgálat is bizonyítja, hogy az egészséges étrend - mind több növényi eredetű ennivalóval, rosttal és komplex szénhidrátokkal - növeli a szervezet magnéziumbevitelét és ezzel ritkább lesz az epekövek kifejlődése, kevesebb alkalommal lesz szükség az epekövek eltávolítására".

(MTI-Panoráma - Matos Lajos)

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.