Árt a fogaknak a narancslé?

Az általános orvosok dicsőítik a nedűben rejlő vitaminokat és egyéb értékes növényi összetevőket. A fogorvosok azonban ennek ellenére eltanácsolnak a fogyasztásától - írja az erdély.ma.

Nem újdonság, hogy a fogzománcnak árt a sav. Eddig azonban úgy hírlett, a nyál megakadályozza, hogy a fognak bántódása essék. Amerikai kutatók most ennek az ellenkezőjéről számolnak be. Eredményeik bizonyítják, hogy a narancslében található savak sokkal inkább kikezdik a fogzománcot, mint a vitatott peroxidok, amelyeket egyes fehérítő fogkrémek tartalmaznak.

Fogszuvasodás

A fogzománc a legkeményebb anyag, amelyet az emberi szervezet elő tud állítani. A kutatók néhány zománcszilánkot tettek próbára a laboratóriumban. Egy részüket hatszázalékos hidrogén-peroxid-oldatba mártották, a többit narancslébe. Húsz perc elteltével a töredékeket nyálba tették, majd ismét narancslébe, illetve savba, és ezt a folyamatot többször megismételték.

A kísérlet végén megvizsgálták a fogzománc keménységét, és mikroszkóp alatt is szemrevételezték a szilánkokat. A narancslé a fogzománc keménységét nyolcvannégy százalékkal csökkentette, és felületét is felmarta. A peroxidba mártott minták ezzel szemben nem szenvedtek el nagyobb kárt, mint a kontrollszilánkok, amelyek enyhe sóoldatban tengődtek.

A fogorvosok a Journal of Dentistry című szaklapban összefoglaltak néhány javaslatot a gyümölcsléfogyasztók számára. Először is a lét gyorsan le kell nyelni, hogy ne érintkezzen a szükségesnél tovább a fogakkal. Ezen kívül ajánlott napi kétszer fluoridtartalmú fogkrémmel fogat mosni, de semmi esetre sem rögtön az ivás után, hanem kellő várakozási idő elteltével - de leginkább előtte.

"Nem tudjuk, hogyan lehetne megakadályozni a zománcréteg pusztulását" - írta Yan-Fang Ren, a rochesteri Eastman Institute for Oral Health kutatója a cikk összefoglalójában, amelyet a Die Welt című német lap internetes kiadása (www.welt.de)

Mindenesetre aki naponta szeretne narancslevet inni, az jól teszi, ha lehetőleg minél kevesebbszer teszi ki fogait a savtámadásnak, és rendszeresen megmossa azokat.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.