A C-vitamin meghosszabbítja az életet

A C-vitamin nagy koncentrációja a vérben csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek és a korai halál kockázatát, állapították meg dán kutatók.

A 100.000 dán lakos adatait feldolgozó kutatásból az derült ki, hogy azoknál, akik a legtöbb gyümölcsöt és zöldséget fogyasztották 15 százalékkal csökkent a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának és 20 százalékkal a korai halál bekövetkezésének kockázata, azokhoz képest, akik csak ritkán fogyasztottak ilyen élelmiszert, mondta Camilla Kobylecki, a Herlev és Gentofte kórház orvosa - írja az Origo.

Tisztában van azzal, hogy vitamin- és ásványianyag-szükségletét mennyi minden befolyásolja? Hogy megtudja, pontosan mekkora napi mennyiségre van szüksége az egyes vitaminokból vagy ásványi anyagokból, a következőkben jelölje meg azokat a pontokat, amelyek jellemzőek Önre! Kattintson!

A C-vitamin a hatékony

„Ezzel egy időben megállapítottuk, hogy a csökkent kockázat a gyümölcsökből és a zöldségekből származó C-vitamin magas vérbeli koncentrációjával függ össze” – tette hozzá Kobylecki, az American Journal of Clinical Nutrition folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

A vitaminkészítményeknél jobb az egészséges étrend

„Tudjuk, hogy a gyümölcs és a zöldség egészséges, de a kutatásaink most pontosabban is rámutattak arra, miért” – mondta Børge Nordestgaard, a Koppenhágai Egyetem orvosi fakultásának professzora. „A sok gyümölcs és zöldség fogyasztása a természetes módja, hogy növeljük a C-vitamin vérbeli szintjét.

Ez hosszú távon hozzájárulhat a szív- és érrendszeri betegségek és a korai halál kockázatának csökkentéséhez. Bár a C-vitamint vitaminkészítményekkel is bevihetjük szervezetünkbe, mégis előnyös, ha az egészséges étrenddel juttatjuk be, mert ez egyúttal segít a hosszú távú egészséges életstílus kialakításában”

A kutatók most azt kívánják felderíteni, hogy a C-vitaminnal kombinált más tényezőknek van-e befolyásuk a szív- és érrendszeri betegségek kialakulására, illetve a korai halálozásra.

A C-vitaminról

A C-vitamin vízben oldódó vitamin, és ez az egyetlen, magyar tudós által, és Magyarországon véghezvitt felfedezés, amelyet Nobel-díjjal jutalmaztak. Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik a C-vitamin első előállítása tiszta formában, melyet az elterjedt tévhittel ellentétben nem citromból, hanem paprikából végzett.

A citrusfélék is sok C-vitamint tartalmaznak

A C-vitamin érdekes vitamin: mindössze két állatfaj, a tengerimalac és az ember nem tudja előállítani, más fajok igen, tehát számukra ez nem vitamin. Mindemellett ez a vitamin birtokolja a legnagyobb mennyiségben szükséges vitamin címét, mert a napi szükséglete akkora, hogy bármely más vitaminé sem éri el. Gyakran használjuk az "aszkorbinsav" megnevezést is rá. Vízben igen jól oldódik, de oxigén, fény, hő vagy fémionok hatására könnyen bomlik.

Mennyi szükséges belőle?

A C-vitamin felszívódási vesztesége nem túl nagy, a bevitt mennyiség mintegy 75 százaléka hasznosul. A környezeti hatások, a stressz, lázas, esetleg műtét utáni állapotok, a fizikai munka, a dohányzás és a fogamzásgátlók szedése emeli a szükségletet.

Miben található meg?

Legjobb C-vitamin forrásaink a zöldpaprika , a citrusfélék, a friss zöldségek, kifejezetten a paradicsom, a káposzta, salátafélék. Télen a savanyú káposzta és a fagyasztott zöldségek tehetnek jó szolgálatot.

Forrás: Origo

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.