Ezért vacsorázzunk vörös színű zöldséget

Nemcsak az befolyásolja a szívbetegség, a rák és más betegségek miatti halálozás kockázatát, hogy mit eszünk, hanem az is, hogy mikor eszünk meg bizonyos élelmiszereket - ez áll egy friss tanulmányban.

Június végén publikálták ezt a tanulmányt a Journal of the American Heart Association című folyóiratban, és azt a következtetést vonták le, hogy ha keményítőtartalmú nassolnivalót rágcsálunk főétkezések után, vagy ha nyugat-európai és amerikai típusú ebédet fogyasztunk (ami jellemzően finomított gabonát, zsíros sajtot és sonkát tartalmaz), akkor az növeli a kockázatát annak, hogy szívbetegségbe vagy valamilyen más betegségbe halunk bele. Azonban ha gyümölcsöt nassolunk reggeli vagy ebéd után, zöldséget eszünk vacsora mellé, továbbá tejterméket fogyasztunk esténként, akkor az csökkenti a halálozási kockázatot.

Vacsorára sötét, vörös vagy narancs színű zöldséget, paradicsomot, hüvelyeseket vagy más zöldséget kell enni.
Vacsorára sötét, vörös zöldséget, paradicsomot, hüvelyeseket és más zöldséget kell enni. Kép: GettyImages

"Egyre tudatosabban figyelünk arra, hogy mit és mikor eszünk" - mondta Ying Li, a tanulmány vezető szerzője, aki a kínai Harbinban lévő Orvosi Egyetem Táplálkozási és Táplálékhigiéniai Tanszékének professzora. "A kutatási eredményeink feltárták, hogy a különböző ételtípusok mennyisége és az elfogyasztás időpontja egyformán fontos tényezője az egészségi állapotunk fenntartásának" - tette hozzá a professzor.

Li professzor kutatócsoportja 21 503 amerikai, 30 évesnél idősebb felnőtt 2003 és 2014 közötti táplálkozási szokásait vizsgálta meg. Az Egyesült Államok Járványügyi és Betegségmegelőzési Központjának az adatbázisa alapján állapították meg, hogy a vizsgálatban részt vevők közül kik haltak meg.

Azt figyelték meg, hogy ha bármelyik étkezés után magas keményítőtartalmú (például burgonyából készített) rágcsálnivalót eszegetünk, az legalább 50 százalékkal növeli a betegségek miatti halálozási kockázatot, és a szívbetegség miatti halálozás kockázatát pedig 57 százalékkal emeli meg. Akik finomított gabonából, zsírból, zsíros sajtból, sonkából álló és hozzáadott cukrot is tartalmazó ételt fogyasztanak ebédre (ilyen a tipikus nyugati stílusú ebéd), azoknak 44 százalékkal emelkedett meg a szívbetegség miatti halálozási kockázatuk.

Akik viszont ebédre a főfogás mellé fogyasztanak teljes kiőrlésű gabonát, gyümölcsöt, joghurtot és diót vagy mogyorót is, azoknak 34 százalékkal csökkent a szívbetegség miatti halálozási kockázatuk. Sőt, ha vacsorára sötét, vörös vagy narancs színű zöldséget, paradicsomot, hüvelyeseket vagy más zöldséget eszünk, akkor 23 százalékkal csökken a szívbetegség miatti és 31 százalékkal a bármely ok miatti halálozás kockázatunk. Ezek a kutatási eredmények Li professzor szerint segítenek az embereknek egészségesebb étrendet tervezni. "A jövőbeni étkezési ajánlásoknak és terápiás módszereknek figyelembe kell venniük, hogy a nap folyamán mely ételfajtáknak mikor van a legoptimálisabb fogyasztási idejük" - hangsúlyozta a szakember.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen idő várható. Csapadék kizárt. Gyenge vagy mérsékelt lesz a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon ennél melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.