Stroke-hoz vezet a füvezés?

A legfrissebb kutatás szerint a füvezés duplájára növelheti az agyérgörcs kockázatát fiatal felnőttek esetében, bár a szakértők szerint a kutatás túlságosan szűk körű ahhoz, hogy végleges következtetést lehessen levonni belőle.

Az új-zélandi kutatók szerdán tették közzé eredményeiket az Amerikai Stroke Társaság honolului éves konferenciáján.

A kutatást vezető dr. Alan Barber, Az Aucklandi Egyetem neurológus professzora elmondta, a kannabisz és a stroke összefüggése azért is hihető, mert korábbi kutatások is kimutatták, hogy a kannabisz csökkenti az anginához vezető időt, valamint összefügg a szívrohammal és a szívritmuszavarokkal. Érösszehúzódást is okozhat, és ha az agyban összehúzódnak az artériák, csökken a véráramlás. "Úgy véljük, ez az összefüggés nem a véletlen műve, további kutatásokat is megér" - mondta Barber.

A kutatás során 160 marihuána összetevői három-négy napig, rendszeres fogyasztókban viszont 30-40 napig is kimutathatók a vizeletben.

Az eredmények azt mutatták, hogy a stroke-os betegek több mint 15 százaléka (25 személy) pozitív kannabisz tesztet produkált, és nagyobb valószínűséggel voltak férfiak (84 százalék) illetve dohányosok (88 százalék). A névtelen kontroll személyek közül tizenhárom (8 százalék) esetében mutatták ki a marihuánát. Barber szerint ez azt jelenti, hogy a marihuánafogyasztók esetében kétszer magasabb a stroke kockázata.

Más szakértők szerint azonban bár a kísérlet érdekes eredményt hozott, nem volt elég széles körű ahhoz, hogy konkrét következtetést lehessen levonni belőle. A résztvevők alacsony létszáma mellett azt is kifogásolták, hogy nem számították bele, mennyi ideje és mennyit dohányoznak az alanyok, így nem tudhatjuk, milyen szerepet játszik a dohányzás a stroke kockázatának alakulásában.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!