Már ennyi alkohol is nagyon káros

Nem igaz az elmélet, miszerint napi egy-két pohár szeszes ital megvéd a szélütésről - közölték brit és kínai kutatók egy nagyszabású genetikai kutatás eredményei alapján.

Minél több alkoholt fogyaszt az ember, annál inkább emelkedik a vérnyomása, ráadásul a stroke kockázata is jelentősen megnő. Sőt, még a mérsékelt alkoholfogyasztás sem tesz jót az egészségnek - figyelmeztetnek a kutatók, akik mintegy félmillió kínai felnőtt adatai alapján készítették el tanulmányukat.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a világon mintegy 2,3 milliárd ember fogyaszt szeszesitalt, az átlagos napi fogyasztás 33 gramm tiszta alkohol. Ez három deciliter bornak, 750 milliliter sörnek és két 40 milliliter röviditalnak felel meg. Ha kíváncsi, hogyan hat önre, ha nem iszik alkoholt, kattintson ide!

Az alkohol káros hatásai

A résztvevők közül sokan az alkohollal szembeni genetikai érzékenység miatt nem fogyasztottak alkoholt. Az alkoholisták viszont naponta négyszer vagy többször ittak szeszes italokat, főként röviditalokat. Esetükben jelentős vérnyomás-növekedést mutattak ki, valamint 35 százalékkal nőtt a stroke kockázata.

mentő, agyvérzés, sztrók, stroke, szélütés
A mérsékelt alkoholistákat is fenyegeti a stroke kockázata. Fotó: 123rf

A mérsékelt alkoholisták - vagyis a napi 10-20 gramm tiszta alkoholt fogyasztók - esetében is nőtt a szélütés kockázata, 10-15 százalékkal. "A tanulmány fő üzenete, hogy a stroke tekintetében a mérsékelt alkoholfogyasztásnak nincs védő hatása" - magyarázta Csen Zseng-ming, az Oxfordi Egyetem népegészségügyi karának professzora, a tanulmány társszerzője.

A világon az egy főre jutó legtöbb alkoholt Európában fogyasztják. Ez annak ellenére is igaz, hogy 2010 óta 10 százalékkal csökkent a kontinensen az alkoholfogyasztás a WHO szerint.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.