A folsav újabb lehetséges hatására derült fény

A folsav eddig ismert kedvező élettani hatásai mellé egy újabb is csatlakozhat, amennyiben kutatóknak sikerül minden kétséget kizáróan bizonyítaniuk, hogy a folsav szedése összefüggésbe hozható az öngyilkosság kockázatának csökkenésével. Erre utalnak ugyanis egy új tanulmány eredményei.

Az öngyilkosság a világ számos országában a vezető halálozási okok közé tartozik: az Egyesült Államokban például 2020-ban több mint 45 ezer ember dobta el magától az életet. Amint arról témával foglalkozó cikkében a MedicalXpress is ír: az öngyilkosság kockázatának csökkentésére számos kezelési mód és stratégia létezik – amennyiben az érintettek nyitottak és mernek szakemberhez fordulni – a pszichoterápiától kezdve a kortárs támogató csoportok nyújtotta segítségen át a gyógyszeres kezelési módokig. A Chicagói Egyetem kutatóinak a JAMA Psychiatry című szaklapban nemrégiben publikált tanulmánya egy potenciális, jövőbeli kezelési stratégia lehetőségét is felcsillantja. 

Az öngyilkosság kockázatának csökkentése világszerte nagy kihívás. Fotó: Getty Images

A kutatók több mint 866 ezer beteg egészségbiztosítási kárigényhez csatolt adatait elemezték, mégpedig kimondottan a máig vitatott hatású folsavkezelés –  vagyis a folsavtartalmú táplálékkiegészítő készítmények szedése - és az öngyilkossági kísérletek kockázata közötti kapcsolatra fókuszálva. Azt találták, hogy azok körében, akik folsavtartalmú készítményt váltottak ki, 44 százalékkal csökkent az öngyilkossági kísérletek és a befejezett öngyilkosságok aránya.

Az előzmények is figyelemre méltóak

"Nem kerül sokba és recept nélkül is hozzájuthatunk: a folsav potenciálisan több tízezer életet menthet meg” - idézte a MedicalXpress Robert Gibbonst, a Chicagói Egyetem biostatisztika és orvos professzorát, a tanulmány vezető szerzőjét, akit évek óta foglalkoztat ez a téma. Egy korábbi tanulmány során kutatócsoportja 922 különböző gyógyszer hatása és az öngyilkosság kockázata közötti összefüggéseket vizsgálta. Az eredmények alapján a folsavat összefüggésbe hozták az öngyilkosság kockázatának csökkenésével. A vizsgálatot nehezítette, hogy a résztvevők közül sokan több gyógyszert is szedtek egy időben, amelyek együttesen más hatást fejthetnek ki, mint külön-külön. A feltárt kapcsolat megerősítésére az új tanulmányban Gibbons és csapata számos lehetséges zavaró tényezőt is figyelembe vett, például az életkort, a biológiai nemet, a különféle fizikai és mentális problémákat, valamint a központi idegrendszerre ható gyógyszerek hatását.

Megállapították, hogy minél hosszabb ideig szedtek a résztvevők folsavat, annál kisebb volt az öngyilkosság kockázata: ez minden hónapban további 5 százalékkal csökkent a kétéves követési időszak alatt. Mivel a szerzőkben felmerült, hogy talán azok körében is hasonló tendencia figyelhető meg, akik vitamintartalmú étrend-kiegészítőket szednek, egy másik elemzést is elvégeztek, ezúttal a B12-vitaminnal. A folsavval ellentétben azonban a B12-vitamin és az öngyilkossági kockázat csökkenése között nem találtak kapcsolatot.

Noha az eredmények biztatóak, Gibbons és szerzőtársai egyelőre nem tudták bizonyítani a folsavszedés és az öngyilkosság kockázata közötti ok-okozati összefüggést. Ahhoz, hogy ezt megerősítsék, egy nagyszabású, randomizált, kontrollált vizsgálatba fogtak.

Szükségünk van rá, de csak mértékkel

A folsav szervezetünk számára nélkülözhetetlen, vízben oldódó vitamin, amely fontos szerepet játszik egyebek mellett a vérképzésben, a gyomor-bélrendszer egészséges működésében és az aminosavak anyagcseréjében. Éppen ezért fontos, hogy senkinél ne alakuljon ki hiányállapot. Folsavtartalmú étrend-kiegészítő készítményekkel történő pótlása ugyanakkor csak szakember javaslatára, orvosi kivizsgálást és konzultációt követően ajánlott. Ellenőrizetlenül és tetszőleges mennyiségben a vélt egészségügyi előnyök reményében senki ne szedjen folsavat. 

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon számíthatunk helyenként erős, esetleg viharos közeli lökésekre.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.