Újabb aggasztó hír az üdítőkről

Bár a diétás italok egészségesebbnek tűnnek, mint a cukros üdítők és gyümölcslevek, egy új tanulmány szerint nem kedveznek annyira az egészségnek, mint gondolnánk.

Időzített bomba a poharainkban

A diétás üdítők fogyasztása számos egészségügyi kockázattal jár - állapította meg egy új tanulmány, amelyben több mint 81 ezer változó korban lévő adatait elemezték. Mint kiderült, a kalóriacsökkentett italok és a mesterséges édesítőszerek jelentősen megnövelik az agyvérzés és a szívbetegségek kockázatát az idősebb nőknél, valamint csökkenthetik a várható élettartamot is.

diéta, cukor, édesítőszer, stroke
Nagy mennyiségben fogyasztva a diétás italok sem veszélytelenek.Forrás: 123rf

A tanulmány három éven keresztül vizsgálta a résztvevők üdítőfogyasztási szokásait, pontosabban azt, hogy három hónap alatt hány alkalommal fogyasztottak diétás italokat - ideértve mesterséges édesítőszerekkel készült gyümölcsleveket és a csökkentett cukortartalmú üdítőket is.

A tudósok megállapították, hogy azoknál, akik kétnaponta vagy annál gyakrabban ittak édesítőszeres italt, 23 százalékkal nagyobb valószínűséggel alakult ki stroke, mint azoknál a nőknél, akik csak havonta néhányszor vagy egyáltalán nem fogyasztottak ilyen üdítőket. "Az eredmények jól bizonyítják, hogy nagy mennyiségben fogyasztva a diétás italok sem veszélytelenek" - hangsúlyozta Yasmin Mossavar-Rahmani, a tanulmány vezetője.

A diabétesz és a szívbetegség előszobája

Arra még nincs bizonyíték, hogy konkrétan az üdítők okoznának stroke-ot, de a kutatók folyamatosan vizsgálják a mesterséges édesítőszerek hatásait. Az állatokon végzett tesztek alapján elmondható, hogy az olyan vegyületek, mint a szacharin és az aszpartám ronthatják a szervezet a cukorlebontási képességét, ez pedig cukorbetegséghez, vérkeringési problémákhoz és szívbetegséghez vezethet. Ezeken kívül a bélben lévő baktériumokra is hatással lehetnek a mesterséges édesítőszerek, így még nagyobb eséllyel borul fel a vér glükózszintje .

A stroke okai Stroke során az agy bizonyos területei részlegesen, rosszabb esetben végérvényesen károsodnak. Leggyakoribb oka, ha az agyi erekben valamiféle akadály képződik, ami miatt a szövetek ellátottsága elégtelenné válik. További részletek itt!

Mossavar-Rahmani és csapata azonban további vizsgálatokat tervez, hogy kiderítsék, pontosan mi a kapcsolat a diétás üdítők fogyasztása és a stroke gyakorisága között. Kíváncsiak többek között arra, hogy mit okoznak a kalóriaszegény italok a már szívbetegséggel diagnosztizált nők esetében. De még az is kérdéses, hogy mekkora különbség van a természetes és a mesterséges édesítőszerek kockázati hatásai között, illetve hogy melyik édesítő fogyasztása kötődik a leginkább a szélütés kialakulásához.

Forrás: time.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.