Csodabogár a krumplik között: ezért egészséges a lila burgonya

Egy, a burgonyafogyasztás és a vérnyomás közti kapcsolatot vizsgáló kutatás során kiderült, hogy naponta két kis adag lila burgonya elfogyasztása 4 százalékkal csökkentheti a vérnyomást anélkül, hogy súlygyarapodást okozna.

Az ACS Journal of Agricultural and Food Chemistry című szaklapjában megjelent kutatás szerint bár ez a mértékű csökkenés kicsinek tűnhet, elegendő lehet a szívbetegségek megelőzéséhez.

Joe Vinson és kollégái szerint az Egyesült Államokban a burgonya a legnépszerűbb zöldség az egész lakosság körében. Egy ősi krumplifajta, a lila burgonya egyre nagyobb népszerűségnek örvend az országban, főként magas antioxidáns-tartalma miatt. Vinson és munkatársai 18 önkéntest kértek fel a kutatásban való részvételre, akiknek naponta kétszer kellett 6-8 apró, mikrohullámú sütőben elkészített lila burgonyát elfogyasztaniuk négy héten keresztül. Az önkéntesek között voltak túlsúlyosak és kórosan magas vérnyomással élők is, akiknek vérnyomását a vizsgálatok során folyamatosan figyelemmel kísérték.

A Vitelotte egy vastag fekete héjú, kékeslila burgonyafajta, mely Dél-Amerikából származik. Színe nem génmanipuláció eredménye, természetes. Egyszerűen megfőzhetjük, vajjal, sóval és borssal ízesítve fogyaszthatjuk. Az íze olyan, mint a többi burgonyáé.A kísérlet végére a résztvevők diasztolés vérnyomása átlagosan 4,3, szisztolés vérnyomása pedig 3,5 százalékkal csökkent. Az önkéntesek nagy része vérnyomáscsökkentőket is szedett, a burgonya pedig ezen felül is csökkentette a vérnyomást. A vizsgálat ideje alatt egyik résztvevő sem hízott.

"Korábbi kutatások során olyan hatóanyagokat sikerült azonosítani a burgonyában, amelyek a magas vérnyomás kezelésére használt ACE-gátlókhoz hasonlóan fejtik ki hatásukat. Lehetséges azonban, hogy nem csak ezek az antioxidánsok a felelősek a lila burgonya jótékony hatásaiért" - mondta el Vinson. A kutatók egyelőre nem tudják, hogy a hagyományos fehér burgonyának is vannak-e vérnyomáscsökkentő tulajdonságai.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.