Koronavírus: ez a vitamin segíthet

Holland kutatók szerint egy, a többi között a sajtban is megtalálható vitamin segíthet a koronavírus okozta COVID-19 legyőzésében.

Összefüggés lehet a súlyosabb kimenetelű COVID-19 és a K-vitamin hiánya között - állapították meg holland kutatók. A szakértők a nijmegeni Canisius Wilhelmina kórházba került betegeket tanulmányozták, és arra jöttek rá, hogy a koronavírus-áldozatok és a súlyos tünetekkel intenzíven kezelt páciensek szervezetében alacsony volt a K-vitamin szintje. Ez a többek között a spenótban, tojásban, kemény, valamint kéksajtokban is megtalálható vitamin nélkülözhetetlen a szervezet egészsége szempontjából. Hiányában vérzékenység, véralvadási zavarok, zsírfelszívódási- és/vagy májfunkciós zavarok is felléphetnek. A holland kutatók szerint felfedezésük némi reményt adhat, hogy akár étrendi változtatásokkal is felvehetjük a harcot a koronavírus ellen.

K-vitamin, koronavírus, kéksajt
A többi között a kéksajtban is sok a K-vitamin. Fotó: Getty Images

Majdnem mindenki bátran szedheti

Az új koronavírus okozta COVID-19 betegség során gyakori szövődmény a tüdőben kialakuló vérrög, ami súlyosan roncsolja a szerv rugalmas rostjait, melyek pusztulása légmell kialakulásához vezethet, és akár a tüdő összeesését is eredményezheti. Ennek kivédésében van azonban kulcsfontosságú szerepe a táplálékkal felszívódó K-vitaminnak , mely egyrészt a véralvadást szabályozó, másrészt a tüdőbetegségekkel szemben védelmet nyújtó fehérjék előállításában nélkülözhetetlen. A holland kutatók most egy kiterjedt klinikai kutatáshoz keresik a finanszírozási forrást, ám dr. Rob Jassen, a projekten dolgozó egyik szakértő szerint már a mostani eredmények tükrében is ösztönözni lehetne a K-vitamin-bevitelt, mivel azt nem lehet túladagolni, és csak a vérhígító készítményeket szedők esetében kell figyelni a bevitt mennyiségre.

Koronavírus: segítheti a megelőzést a D-vitamin? A D-vitamin megfelelő szintje elengedhetetlen csontjaink védelme és izomerőnk fenntartása érdekében. A napfény hatására termelődő vitamin azonban a betegségekkel szembeni védekezőképességre is pozitív hatással van. De vajon a koronavírus-fertőzés megelőzését is segíti? A kérdésre a Semmelweis Egyetem szakértője adta meg a választ korábbi cikkünkben .

"Az egész világ rettenetes helyzetben van. De van egy olyan beavatkozás, aminek semmilyen mellékhatása sincs, még annyi se, mint egy placebónak. Egyetlen kivétel van, a véralvadásgátlókat szedőknek ez nem járható út, mindenki másnak azonban biztonságos" - mondta, hozzátéve: mindenkinek javasolja a K-vitamin szedését, hiszen, még ha nem is segít a súlyos COVID-19-en, akkor is jót teszünk vele az ereinknek, csontjainknak és a tüdőnknek.

Janssen hangsúlyozta, különbséget kell tenni a K1- és K2-vitaminok között. A K1 jellemzően a spenótban, brokkoliban, és a többi zöld levelű zöldségben, áfonyában és más gyümölcsökben található meg nagy mennyiségben. A K2 pedig könnyebben felszívódik a szervezetben, és megtalálható például a holland és francia sajtokban - húzta alá a szakértő, aki megjegyezte, egy japán fermentált szójababból készült finomságban, a nattóban is jelentős mennyiségű K-vitamin található. "Japán tudósokkal dolgoztam Londonban, és ők mondták, hogy Japán azon régióiban, ahol sok nattót esznek, egyetlen ember sem halt meg COVID-19-ben. Azt mondanám, érdemes lenne ezzel foglalkozni" - idézi Janssent a The Guardian cikke .

A kutatást Európa egyik legnagyobb szív- és érrendszeri kutatóintézetével, a Maastrichti Kardiovaszkuláris Kutatóintézettel közösen végezték idén március 12. és április 11. között. Ennek során 134 COVID-19-cel kórházban fekvő beteget vizsgáltak, és 184 hasonló korú nem COVID-beteg volt a kontrollcsoport. Jona Walk, a tanulmány másodszerzője azt mondta, a következő kutatásba olyan nagyon súlyos COVID-betegeket akarnak bevonni, akiknél random, azaz véletlenszerűen adnának be nagy dózisú K-vitamint vagy placebót. Abban bíznak, hogy a jelentős mennyiségben bevitt K-vitamin képes lesz a tüdőt védő fehérjéket aktiválni, és így az is kiderülhet, hogy ez az egészségesek körében bátran szedhető anyag biztonságos-e, és egyáltalán hatékony-e a koronavírus-fertőzötteknél.

Kihúzták a lélegeztetőgép konnektorát, hogy legyen légkondi, meghalt a beteg - az eset Indiában történt, a részleteket az nlc.hu cikkében olvashatják el.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.