Valóban rákot okoz a vörös hús?

A brit húsipar és a Rákkutatási Világalap (WCRF) szakértői között régóta folyik a vita a vörös húsok rákkeltő hatásáról. De vajon mi az igazság? Valóban vastagbélrákot okozhat a hústermékek fogyasztása?

A WCRF szakértői szerint a finomított vörös húsból készült termékek fogyasztása bizonyíthatóan növeli a béltraktus rákos megbetegedéseinek valószínűségét, ezért a fogyasztóknak azt ajánlják, tartózkodjanak a kolbászok és steakek fogyasztásától. A húsipar szerint azonban a húsok rákkeltő hatása nem bizonyított, ezért felesleges a pánikkeltés.

Vastagbéldaganat

Az EPIC-Oxford kutatásai szerint a vegetáriánusok körében még némileg gyakrabban is fordul elő a vastagbélrák, mint a húsfogyasztóknál. Ez némileg ellentmond egy másik EPIC kutatásnak, amely szerint a vörös húsok gyakori fogyasztása mintegy 35 százalékkal növeli a vastagbélrák előfordulásának valószínűségét.

"Az ellentmondás nagyon furcsa, ugyanis az ember azt gondolná, ha a vörös húsok fogyasztása rákot okoz, akkor a vegetáriánusok körében ez a betegség sokkal ritkábban alakul ki: ez azonban koránt sem igaz" - nyilatkozta Tim Key professzor, az oxfordi kutatás epidemiológusa, majd hozzátette: "Valójában mindenki csak találgat, hiszen itt nem olyan egyértelmű a kapcsolat, mint az elhízás és az alkoholfogyasztás esetében, ahol mind a kettő bizonyíthatóan növeli a rákos megbetegedések kialakulásának esélyét."

A WCRF szakértői szerint a 28 000 vegetáriánus részvételével készült kutatás nem lehet referencia értékű, a résztvevők alacsony száma miatt. Emellett hozzátették, hogy ezek a vegetáriánusok kevés tejterméket fogyasztottak, ami egyes feltételezések szerint csökkenti a vastagbélrák kialakulási esélyeit.

"Egyelőre tehát nincs megingathatatlan bizonyíték arra, hogy a vörös húsok fogyasztása rákkeltő hatású-e vagy nem - nyilatkozta Martin Wiseman professzor - Az Egyes kutatások persze meggyőzőek lehetnek, de egymással összevetve őket csak a kérdőjelek maradnak."

A WRCF szakértői ennek ellenére mégis azt ajánlják, szorítsuk vissza a vörös húsfogyasztást heti 500 grammra. "Ennél több vörös hús fogyasztása növelheti a rákos megbetegedések kialakulásának esélyeit" - nyilatkozta Nell Barrie, a Brit Rákkutatási Intézet munkatársa.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.