Cukorbetegség: a mediterrán diéta jó ellene

A mediterrán étrend követése még a kalóriabevitel csökkentése nélkül is védelmet nyújthat a diabétesz ellen a szívbetegség magas kockázatának kitett emberekben.

A több mint 3 500, a szívbetegség fokozott kockázatának kitett személy adatainak elemzésével készült kutatásból az derült ki, hogy a mediterrán étrendre fogott alanyokban körülbelül 30 százalékkal kisebb valószínűséggel alakult ki diabétesz a következő négy év alatt, mint azokban, akiket általános, zsírszegény diétára fogtak.

Már a korábbi kutatások is kimutatták, hogy a sok zöldséget, rostdús gabonafélét, hüvelyeseket , halat és az olívaolajhoz és a diófélékhez hasonló telítetlen zsírsavforrásokat tartalmazó mediterrán étrend védelmet nyújthat a cukorbetegség ellen. Ez az étrend kevés vörös húst és zsíros tejterméket tartalmaz, amelyek a telített zsírok fő forrásainak számítanak. Amellett, hogy a szakértők többsége szerint jót tesz a szívbetegeknek, a mediterrán étrend gyulladáscsökkentő összetevőket is tartalmaz, és hatást gyakorolhat a diabéteszre is.

A spanyol Rovira i Virgili Egyetem kutatói Dr. Jordi Salas-Salvado professzor vezetésével 2003 és 2009 között 3 541, ötvenöt és nyolcvan év közötti személyt vizsgáltak kísérletükben. Egyik résztvevő sem szenvedett diabéteszben a kutatás kezdetén, de mindegyikük rendelkezett a szívbetegség legalább három kockázati tényezőjével, például dohányoztak, túlsúlyosak voltak, vagy magas koleszterinszinttel rendelkeztek.

Cukorbetegség ellen mediterrán diéta

Az alanyokat három különböző mediterrán étrendre fogták: az elsőben a telítetlen zsírsavak fő forrását az extra szűz olívaolaj jelentette, a másodikban a telítetlen zsírsavak fő forrását a diófélék keveréke jelentette, a harmadik pedig a teljes zsírbevitel csökkentését hangsúlyozta.

A három közül azonban egyik étrend sem követelte meg az alanyoktól a kalóriabevitel csökkentését, vagy a testmozgás fokozását.

Körülbelül négy év múlva 273 résztvevőben alakult ki cukorbetegség . Az extra szűz olívaolajos csoport tagjainak 6,9 százalékában, a diófélék keverékét hangsúlyozó csoport tagjainak 7,4 százalékában, és a teljes zsírcsökkentést szorgalmazó csoport 8,8 százalékában.

A kutatók felhívták a figyelmet, hogy a diabétesz előfordulásának eltérése az egyes mediterrán étrendek között valószínűleg véletlen lehet, az eredmények nem magyarázzák, miért nem fejtett ki ugyanolyan mértékű jótékony hatást a dióféléket tartalmazó étrend, mint az extra szűz olívaolajos diéta. Salas-Salvado mindenesetre hangsúlyozta, hogy a kutatás alapján valószínűsíthető, hogy a mediterrán étrenddel párhuzamosan a kalóriabevitel csökkentése még ennél is nagyobb mértékű előnyökkel járhat a kockázatcsökkentés terén.

Az olajbogyó, a benne lévő egyszerű zsírsavaknak, a jótékony koleszterinnek és a magas antioxidáns-tartalomnak köszönhető lassítja az öregedést, gyógyítja a reumát, a cukorbetegséget, és javítja az ellenálló képességet is. A-, D-, E-vitamin- és béta-karotin-tartalmának köszönhetően fontos antioxidáns-forrás. Nyugtató hatású anyagok is találhatók benne, melyek stressz esetén jó hatással lehetnek szervezetünkre. Jót tesz a májnak, a bélrendszernek és az izmoknak, megkönnyíti a szív munkáját.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

Nagyrészt derült idő várható, felhős tájak csak a délnyugati megyékben maradhatnak. Estig még kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat, de a délnyugati megyékben éjszaka sem zárható ki csapadék. Az északi, északkeleti szél többfelé lesz élénk, eleinte helyenként még erős, esetleg viharos közeli is a keleti, északkeleti országrészben.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet döntően 16 és 22 fok között alakul, de a szélárnyékos északi tájakon ennél alacsonyabb értékeket is mérhetünk. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.