Nem váltanak ki szívritmuszavart bizonyos ételek

A leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvar-fibrilláció általában szervi szívbetegség következménye, de korábban is voltak ellentmondó megfigyelések bizonyos ételek vagy italok fogyasztásával kapcsolatos kedvezőtlen vagy kedvező összefüggésekről is. Amerikai kutatók megállapították, hogy a mindennapi életben szokásos italok vagy ételek nem függnek össze a ritmuszavarral.

A pitvarremegés, fibrilláció a leggyakrabban tapasztalt szabálytalan szívműködés. Régóta folyik a vita arról, hogy van-e valamiféle életmódi jellemző, valamilyen élvezeti szer, például koffeintartalmú ital a ritmuszavar hátterében.

A szív ingervezető rendszere A bostoni Tufts University kutatói Jian Shen vezetésével vizsgálták, hogy a mindennapos táplálkozás során elfogyasztott ételek és italok befolyásolják-e a ritmuszavar keletkezését vagy esetleg képesek-e megszüntetni azt, ha elindult. A pitvar-fibrilláció ugyanis hirtelen kezdődő és végző rohamok formájában is előfordul, vagy állandósul.

Ennek a ritmuszavarnak igazi veszélye, hogy a ritmusos összehúzódás helyett csak remegő, fibrilláló szívüregben, a pitvarban, illetve az ahhoz kapcsolódó fülcsében a vér megalvad és az alvadékból embólia szakadhat le és úszhat el életfontosságú szervekbe, például az agyba. Ezért igen fontos a pitvar-fibrilláció megelőzése és megfelelő kezelése.

A kutatók az amerikai Framingham városka lakóinak vizsgálata során elemezték a ritmuszavar előfordulási gyakoriságát négyéves megfigyelési időszak alatt. A vizsgált csoport átlagos életkora 62 év volt. A rendszeresen megvizsgált csoportban 4526 egészséges személy volt, és a ritmuszavar a negyedik esztendő végére 296 esetben jelent meg.

A munkacsoport a tanulmány résztvevőinek életmódját, táplálkozását igen részletesen megismerte és annak alapján értékelte, hogy a szabálytalan szívműködés milyen étel vagy ital gyakoribb fogyasztásával volt kapcsolatban, összefüggött-e például a kávé, tea vagy alkohol rendszeres ivásával.

A kutatók birtokában lévő adatok az alkohol, a koffein, a táplálkozási rost, valamint a telítetlen zsírsavak halevéssel kapcsolatos fogyasztására vonatkoztak. A statisztikai értékelés tanúsága szerint a vizsgált táplálkozási tényezők és a ritmuszavar között összefüggés nem volt kimutatható - írták az American Journal of Clinical Nutrition szakfolyóiratban megjelent tanulmányukban.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +32 °C
Minimum: +15 °C

Éjszaka is felhőtlen idő várható. Csapadék nem lesz. Gyenge vagy mérsékelt marad a légmozgás. Késő estére általában 16 és 28 fok közé hűl le a levegő.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 12 és 19 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon, szelesebb északnyugati tájakon ennél melegebb lesz a hajnal. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.