Nagy mennyiségű fehérjekiegészítőt fogyasztanak a fiatalok, és ez baj

A fehérjeszeletek, -shake-ek és -porok igen népszerűek az egészségtudatos fiatalok körében. Ez azonban nem feltétlenül jó hír.

Túl sok fehérjekiegészítőt fogyasztanak a fiatalok – olvasható az élelmiszeripari trendekkel és kockázatokkal foglalkozó Rizikometer egyik Facebook-posztjában. Állításukat a Michigani Egyetem egyik közelmúltbeli felmérésének eredményeire alapozták. Mint kiemelték, a tinédzserek nagy mennyiségű fehérjebevitele a legtöbbször szükségtelen, ráadásul negatív egészségi hatásai is lehetnek.

fehérjepor
A tinédzserek nagy mennyiségű fehérjebevitele a legtöbbször szükségtelen, ráadásul negatív egészségi hatásai is lehetnek. Fotó: Getty Images

Ezzel indokolják a fiatalok a fehérjefogyasztást

Az említett kutatás részeként ezer amerikai középiskolás gyerek szüleit kérdezték ki. A válaszadók mintegy fele arról számolt be, hogy gyermeke az elmúlt évben biztosan fogyasztott valamilyen fehérjekiegészítőt – a leginkább fehérjeszeleteket, shake-eket és fehérjeporokat.

A kutatásból az is kiderült, hogy a fiúknál a leggyakoribb motiváció a sportteljesítmény javítása és az izomtömeg növelése volt, míg a lányok inkább étkezés helyettesítésére használták ezeket a termékeket” – írta a Rizikometer.

A túl alacsony és a túl magas bevitel is káros

A szakemberek szerint a fiatalok többsége a kiegyensúlyozott étrend követésével elegendő fehérjét juttat a szervezetébe. A lányoknak 46, a fiúknak pedig 52 gramm fehérje az ajánlott napi beviteli mennyiség, és a szakérők szerint ezek a mennyiségek normál táplálkozással is könnyen elérhetők.

Fontos kiemelni azonban, hogy nemcsak a túl alacsony, hanem a túl magas fehérjebevitel is káros lehet. Ha az étrend huzamosabb ideig nem biztosítja a kellő mennyiségű fehérjét, az izomtömegvesztéshez, fáradtsághoz és hangulatromláshoz vezethet. A hosszú időn át tartó, magas fehérjetartalmú diéta pedig hányingerrel, kiszáradással és gyomorfájással járhat, súlyos esetben pedig akár vesekárosodás is kialakulhat.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.