D-vitaminnal valóban megelőzhetők az autoimmun betegségek?

A D-vitamin-tartalmú készítményeket sokan csodaszernek tekintik, amelyek minden bajra gyógyírt jelentenek. Ám ez nincs így.

A D-vitamin-tartalmú készítmények szedése különösen az őszi-téli időszakban fontos, amikor szervezetünk kellő mennyiségű napfény híján nem jut elegendő D-vitaminhoz. Sokan azonban nem a D-vitamin célzott pótlására szedik ezeket, hanem számos, állítólagos egészségügyi előnyük emiatt, amelyek továbbra sem bizonyítottak. Például azért, mert abban bíznak, hogy a D-vitamin-kiegészítőkkel megelőzhető számos betegség, beleértve bizonyos autoimmun állapotokat is. Egy, a British Medical Journal (BMJ) folyóiratban megjelent tanulmány éppen ennek eshetőségét járja körül - számolt be róla a Harvard Health Publishing .

D-vitamin autoimmun betegségek
A legjobb természetes D-vitamin-forrás a napfény. Forrás: Getty Images

Immunrendszerünk optimális körülmények között megvédi szervezetünket a különféle kórokozók - vírusok, baktériumok, paraziták - támadásától, de ha ez mégsem sikerül, viszonylag gyorsan és magától legyőzi az esetleges fertőzéseket. Amikor azonban valamilyen autoimmun állapot alakul ki, immunrendszerünk a szervezetünk ellen fordul: idegenként azonosítja a saját sejteket, megtámadja azokat. Az autoimmun betegségek - amelyek lehetnek rendszerbetegségek, de érinthetnek egy-egy szervet is - hátterében álló okok rendkívül változatosak, sok esetben nem is sikerül pontosan azonosítani ezeket.

Vitaminszintünk ellenőrzésére csináltassunk laborvizsgálatot, illetve beszéljünk háziorvosunkkal arról, hogy hogyan tudjuk magunkat ezen a téren is rendbe szedni. Addig is az alábbi lista egyértelműbbé teheti, hogy van-e D-vitamin-hiányunk vagy sem.

A D-vitamin nem Jolly Joker

Eddigi kutatások kimutatták, hogy a D-vitamin kölcsönhatásba léphet az immunsejtekkel, és befolyásolhatja a gyulladást szabályozó gének működését. Az viszont már egészen más kérdés, hogy pótlásával elkerülhetők-e az egyes autoimmun betegségek.

A BMJ-ben most megjelent tanulmányhoz 25 ezer idősebb felnőtt adatait vették alapul. Őket véletlenszerűen sorolták csoportokba. Egy részüket arra kérték, hogy szedjenek 2000 nemzetközi egység (NE) D-vitamint - ez magasabb, mint a felnőttek számára ajánlott napi mennyiség, de alacsonyabb, mint a felső határérték, amely 4000 NE -, a kontrollcsoport tagjai pedig placebót kaptak. Egy másik csoport tagjait pedig arra kérték, hogy vigyenek be a szervezetükbe napi 1000 milligramm omega-3 zsírsavat. A kontrollcsoport tagjai megint csak placebót kaptak. Öt év elteltével megvizsgálták a résztvevőknél újonnan diagnosztizált autoimmun betegségeket.

Mi derült ki?

A kutatók megállapították, hogy azoknál a felnőtteknél, akik D-vitamin-kiegészítőt szedtek, valamivel kisebb volt az autoimmun betegségek kialakulásának kockázata: 123 embernél alakult ki valamilyen autoimmun betegség, míg a kontrollcsoport tagjai közül 155 embernél. Ami véleményük szerint ezer emberre vetítve nem jelent igazán jelentős különbséget.

A résztvevőknél leggyakoribb újonnan diagnosztizált autoimmun betegség a reumatoid arthritis , a polymyalgia rheumatica és a pikkelysömör volt. Egyetlen autoimmun betegség kialakulását sem sikerült megbízhatóan megelőzni a D-vitamin-pótlással , a kutatók csak az összes autoimmun betegség számát tekintve látták a D-vitamin szedésének némi előnyét. Az omega-3 zsírsavakat kapók esetében nem volt alacsonyabb a megerősített autoimmun betegségek kockázata.

Az eredmények nem tekinthetők teljesen relevánsnak, mert a vizsgálat egyrészt önbevalláson alapuló esetekre támaszkodott, másrészt idősebb felnőttek vettek részt benne (átlagéletkoruk 67 év volt), miközben a leggyakoribb autoimmun betegségek némelyike - mint például a lupusz vagy a reumatoid arthritis - jellemzően fiatal felnőttkorban kezdődik.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.