Ételek, amelyek védik a memóriát időskorban

Egy friss tanulmány eredményei szerint az alacsony flavanoltartalmú étrend összefügg az időskori memóriavesztéssel.

A Columbia Egyetem és a Brigham and Women's Hospital kutatói által vezetett nagyszabású kutatás az első, amely megállapította, hogy a flavanolokban – bizonyos gyümölcsökben és zöldségekben található tápanyagokban – szegény étrend időskori memóriavesztést okoz. A tanulmány megállapította, hogy a 60 év feletti, enyhe flavanolhiányban szenvedő felnőttek esetében a tápanyag pótlása javítja a memóriateszteken elért eredményeket – írja a Medical X Press.

memóriavesztés, memória, flavanol, kakaó, kutatás, Columbia Egyetem
Memóriavesztéssel járhat, ha nem figyelsz oda megfelelően a táplálkozásodra. Fotó: Getty Images

Az vagy, amit megeszel

"A flavanolszegény étrendet folytató résztvevők körében a javulás jelentős volt, és felveti annak lehetőségét, hogy a flavanolokban gazdag étrenddel vagy étrend-kiegészítőkkel javítsuk az idősebb felnőttek kognitív funkcióit" – mondta Adam Brickman, a Columbia Egyetem neuropszichológusa, a kutatás vezetője. Az eredmény azt a kialakulóban lévő elképzelést is alátámasztja, hogy az öregedő és a fejlődő agynak is speciális tápanyagokra van szüksége.

"Ebben az évszázadban, amikor egyre tovább élünk, a kutatások kezdik feltárni, hogy különböző tápanyagokra van szükség öregedő elménk megerősítéséhez. Tanulmányunkat, amely a flavanolok fogyasztásának biomarkereire támaszkodik, más kutatók sablonként használhatják majd a szükséges tápanyagok azonosításához" – hangsúlyozta Dr. Scott Small, a Columbia Egyetem neurológus professzora, a kutatás másik vezetője. 

A flavanolok viszonylag nagy mennyiségben találhatók meg gyümölcslevekben, dzsemekben, almában, avokádóban, fügében, mangóban, eperben, kakaóban, cseresznyében, fekete teában, zöld teában, illetve a vörös- és a fehérborban. A gyümölcsök fogyasztása az egyoldalú, rostszegény étrend okozta aranyér kialakulását is segíthet megelőzni. 

3500 ember vizsgáltak

A jelenlegi tanulmány egy több mint 15 éves kutatás eredményeire épül, amely az időskori memóriavesztést az agy hippokampuszának egy speciális területén – az új emlékek megtanulásához létfontosságú régióban – bekövetkező változásokkal hozta összefüggésbe, és kimutatta, hogy a flavanolok javították ennek az agyi régiónak a működését. Egy második, nagyobb vizsgálat pedig azt is kimutatta, hogy a flavanolok szelektíven hatva erre az agyi régióra javították a memóriát.

A vizsgálat során több mint 3500 egészséges idősebb felnőttet véletlenszerűen osztottak be, hogy három éven keresztül naponta flavanolkiegészítőt (tabletta formájában) vagy placebót kapjanak. A résztvevők bizonyos időközönként memóriateszteket végeztek, és több mint egyharmaduk vizeletmintát is adott, ami lehetővé tette a kutatók számára, hogy a vizsgálat előtt és alatt megmérjék az étrendjük flavanolszintjét. Ennek segítségével a kutatók pontosabban meg tudták állapítani, hogy a flavanolszint összhangban van-e a kognitív teszteken nyújtott teljesítménnyel, és biztosítani tudták, hogy a résztvevők betartják a számukra kijelölt étrendet.

Az eredmény meggyőző

A flavanolkiegészítő szedésének első éve után azok a résztvevők, akik rosszabb étrendről és alacsonyabb kiindulási flavanolszintről számoltak be, a placebóhoz képest átlagosan 10,5 százalékkal, a kiinduláskori memóriájukhoz képest pedig 16 százalékkal jobb eredményeket értek el a memóriateszteken. Később pedig ezt az eredményt még legalább két éven keresztül fenn is tudták tartani.

A kutatók szerint az eredmények határozottan arra utalnak, hogy a flavanolhiány az időskori memóriavesztés egyik mozgatórugója, mivel a flavanolpótlás javította a memóriát.

Időskori memóriacsökkenés előbb-utóbb szinte mindenkinél bekövetkezik, de ebben egyéni eltérések tapasztalhatók. Ha ezek az eltérések részben a flavanolok fogyasztásának különbségeiből adódnak, akkor jelentős memóriajavulás érhető el azoknál, akik a 40-es és 50-es éveikben pótolják ezt a tápanyagot az étrendjükben – hangsúlyozzák a kutatók a mostani eredményeikre támaszkodva.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, zavartalanul napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. Döntően gyenge vagy mérsékelt légmozgás várható.Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.