A bogyós gyümölcsök meglepő hatása

Jelentősen csökkenti az Alzheimer-kór és a demencia kialakulásának kockázatát a flavonoidokban gazdag étrend - állítják amerikai kutatók.

Milyen kiváltó okai lehetnek a demenciának? Részletek itt.

Demenciáról, avagy időskori elbutulásról beszélünk, ha valamilyen okból kifolyólag a kognitív funkciók gyorsabban, erőteljesebben romlanak, mint ahogy az az életkor alapján várható lenne. Ennek hátterében többféle kiváltó ok is állhat, ám a leggyakrabban, az esetek mintegy háromnegyedében az Alzheimer-kór tehető felelőssé a szellemi hanyatlásért. A demencia tünetei egyaránt kiterjedhetnek a memóriára, a gondolkodásra és a szociális készségekre. A tünetegyüttes jelenleg nem gyógyítható, éppen ezért a hangsúly a megelőzési lehetőségek kiaknázásán van.

A többi között az áfonya is kiváló forrása a flavonoidoknak
A többi között az áfonya is kiváló forrása a flavonoidoknak. Fotó: Getty Images

A flavonoidok közé több ezer növényi anyagcseretermék tartozik, amelyek általában véve közismertek jótékony egészségügyi hatásaikról. A bostoni Tufts Egyetem kutatói összesen 2800 idős, 50 év feletti ember adatai alapján vizsgálták a flavonoidokban gazdag táplálkozás hatását az Alzheimer-kór, valamint az ahhoz köthető demencia kialakulásának kockázatára. Nem ez az első kutatás a területen, ugyanakkor a korábbi, jellemzően rövidebb távú tanulmányokkal ellentétben ezúttal egy 20 évet felölelő időszakot vetettek elemzés alá a kutatók.

Az így kapott eredmények alapján kirajzolódott, hogy a flavonoidok három altípusa is hasznos lehet a demencia megelőzése terén. Ezek közé tartoznak:

  • a flavonolok és a flavonoid polimerek (jó forrásaik például az alma, körte, tea), amelyek alacsony bevitele esetén kétszer;
  • valamint az antocianinok (áfonya, szamóca, vörösbor), amelyek alacsony bevitele esetén négyszer magasabb azAlzheimer-kórés a demencia rizikója.

Alacsony bevitel alatt értették a kutatók, ha valaki egyáltalán nem fogyasztott bogyós gyümölcsöket és teát, illetve átlagosan legfeljebb másfél almát evett meg havonta. Őket hasonlították össze azokkal, akik legalább 7,5 csésze áfonyát vagy epret, 8 almát és körtét, valamint 19 csésze teát vettek magukhoz minden hónapban. "A demencia kockázata 70 éves kor felett kezd el igazán emelkedni. Éppen ezért a legfontosabb üzenet talán az, hogy amikor valaki eléri az 50 éves kort, kezdjen el tudatosan gondolkodni az egészséges táplálkozásról, ha addig nem tette volna" - mutatott rá Paul Jacques, a tanulmány egyik szerzője.

Kutatótársa, Esra Shishtar szerint a tea, különösen a zöld tea, valamint a bogyós gyümölcsök remek forrásai a flavonoidoknak. "Ha ránézünk a kutatási eredményekre, azt láthatjuk, hogy éppen azok nyerhetnének a legtöbbet a flavonoidbevitelük fokozásával, akik a legkevesebbet fogyasztanak ezekből a vegyületekből. Ráadásul nem is kell sok, hogy javulást érhessünk el. Naponta egy csésze tea vagy néhány gyümölcs heti két-három alkalommal már elegendő lehet" - tette hozzá.

Forrás: eurekalert.org

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.