"A gyakorló csoportok jobban szerepeltek a játék teszteken melyeket már gyakoroltak, azonban még a legtöbbet gyakoroltak között sem vettünk észre fejlődést az alap megismerő funkciókban" - mondta Jessica Grahn, az MRC egyik kutatója.
A szerzők egy éve végezték a vizsgálatot a népszerű brit tudományos show-n, a Bang Goes The Theory-n keresztül.A műsor nézői közül közel 11 500 szellemileg egészséges, 18-60 év közötti személyt választottak ki a 6 hetes online fejtörők tesztelésére.
A résztvevőket először véletlenszerűen azonos létszámú csoportokba osztották: az egyik csoport az érvelést, tervezést és problémamegoldást célzó játékokat kapta, a másik a rövidtávú memóriát, figyelemösszpontosítást, matematikát és térlátást célzó fejtörők csoportja volt, míg a harmadik csoport a neten szörfölt különböző kérdések megválaszolásáért.
Owen és Grahm kihangsúlyozták, hogy a tanulmányukban speciálisan kifejlesztett, az üzletekben kapható fejtörőkön alapuló teszteket használtak. A keresztrejtvényeket és a sudokut kizárták a tanulmányból. Miután minden játékos befejezte taktikai készségüket felmérő teszteket, arra kérték őket, hogy minimum 6 hétig, hetente háromszor, napi legalább 10 percet játsszanak fejtörőket, vagy válaszoljanak kérdésekre.
A tanulmány végén minden résztvevővel egy második felmérőt csináltattak a változások felmérésére. A kutatók eredményei szerint ezek a játékok nem fejlesztik képességeinket. Owen hangsúlyozta, hogy a tanulmányban csak szellemileg egészséges személyek vettek részt.
"Ezek az adatok nem árulnak el mindent a fejtörők hatásáról a memóriagondokkal küzdő vagy a szellemileg károsodott betegek esetében" - mondta Grahn. "A testmozgás, a helyes étkezés, a kevés stressz és a jó közérzet segítenek mentális aktivitásunk megőrzésében. Ez segítheti egy idegennyelv vagy egy hangszeren való játék megtanulását is, felfedve az élet más területeit."
A kutatás eredménye a Nature folyóirat internetes kiadásában olvasható.
Forrás: Medipress hírszolgálat