Együnk több sót, egészséges lehet?

Kutatók úgy tapasztalták, hogy a normál vérnyomású, európai származású emberek esetében a sóbevitel nagymértékű csökkentése többet árt, mint használ.

A közkeletű vélekedés szerint a kevés só fogyasztása csökkenti a vérnyomást, amely a szívbetegség egyik leggyakoribb oka. Ám az American Journal of Hypertension című lapban megjelent tanulmány szerint hiába ez az előny, ha a megváltoztatott étkezési szokások hatására megnő a koleszterinszint, és egyéb ártalmas folyamatok is elkezdődnek.

A Koppenhágai Egyetemi Kórház tudósai 167 korábbi kutatás adatait vetették össze, amelyek során az ajánlottnál jóval nagyobb mértékben - átlagosan literenként 150 millimóllal - csökkentették az alanyok sófogyasztását. A hipertenzióban szenvedők vérnyomása 3,5 százalékkal, az ezzel a problémával nem küzdőké egy százalékkal csökkent a kezelés hatására. Ugyanakkor a résztvevők koleszterinszintje 2,5 százalékkal nőtt, ahogyan emelkedett bizonyos, a szívbetegségekért felelős vegyületek és hormonok szintje is a szervezetükben.

A felfedezés így megkérdőjelezi azt a feltételezést, miszerint a sófogyasztás visszafogása a normál vérnyomású népesség körében csökkentené a szívbetegség kockázatát - legalábbis a fehér bőrűek esetében, ugyanis a kutatók leszögezték, nem találtak elég adatot arra vonatkozólag, hogy megállapításuk a fekete és az ázsiai népek között is megállja-e a helyét.

A kutatás vezetője, Dr. Niels Graudal így nyilatkozott a Reutersnek: "Nem látok arra utaló bizonyítékot, hogy a teljes népesség körében nettó haszna lenne a nátriumbevitel csökkentésének." Noha igaz, hogy a kevesebb só fogyasztása csökkenti a vérnyomást, ez nem jelenti azt, hogy emellett javítaná a szív egészségét.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól, estétől az északkeleti tájakon számíthatunk egyre több helyen erős, esetleg viharos lökésekre. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.