Csak a fekete csoki csökkenti

Napi 30 kalóriának megfelelő (1-2 kocka) étcsokoládé elfogyasztása súlygyarapodás és egyéb káros mellékhatások nélkül csökkenti a magas vérnyomást - olvasható egy nemrégiben megjelent tanulmányban a The Journal of the American Medical Association lapjain.

Már a korábbi kutatások is arra az eredményre jutottak, hogy a kakaótartalmú élelmiszerek nagy mennyiségben fogyasztva csökkenthetik a magas vérnyomást, feltételezések szerint a kakaóban található polifenoloknak köszönhetően. "Csak az jelent gondot, hogy a lehetséges vérnyomás-csökkentő hatás előnyeivel nem arányosak azok a hátrányok, amelyeket a kakaóval együtt a szervezetbe jutó jelentős mennyiségű cukor, zsír és kalória jelent" - vélték a szerzők, akik a kis mennyiségű kakaóbevitel hatását nem vizsgálták.

A kölni klinika kutatója, Dr. Dirk Taubert és kollégái éppen arra voltak kíváncsiak, milyen hatással van a magas vérnyomásra a kis mennyiségben rendszeresen fogyasztott kakaó. Kétéves vizsgálatukba 44 felnőttet vontak be. Az 56 és 73 év közötti férfiak és nők vérnyomása 130/85 és 139/89 Hgmm, illetve 140/90 és 160/100 Hgmm közé esett. Előbbi a magasvérnyomás-betegség megelőző állapota, utóbbi pedig annak 1. fokozata. Gyógyszeres kezelésben egyikük sem részesült. A résztvevőket két csoportra osztották: az egyik csoport tagjai 18 héten keresztül napi 6,3 g (1-2 kocka) étcsokoládét, a másik csoport tagjai pedig ugyanilyen mennyiségű fehér csokoládét kaptak. Míg az elfogyasztott fekete csokoládé napi adagja 30 mg polifenolt tartalmaz, a fehér csokoládéban egyáltalán nem található ilyen anyag.

A kutatók meglepő eredményre jutottak: a vizsgálat 18 hete alatt az étcsokoládét fogyasztók szisztolés vérnyomása átlagosan 2,9 Hgmm-rel, míg a diasztolés vérnyomásuk 1,9 Hgmm-rel lett alacsonyabb, ugyanakkor nem változott sem a testsúlyuk, sem a lipid-, sem a vércukorszintjük. A magas vérnyomás előfordulása ebben a csoportban 86%-ról 68%-ra mérséklődött. A kakaóban található fenolok rövid idő elteltével kimutathatóak voltak a résztvevők vérében.

A fehér csokoládét fogyasztók csoportjában ugyanakkor a vizsgálat teljes ideje alatt változatlan maradt valamennyi résztvevő szisztolés és diasztolés vérnyomása. "Jóllehet a vérnyomás-csökkenés mértéke nem tekinthető jelentősnek, klinikai értelemben mégis számottevő a jótékony hatás. Becslések szerint a népességre vonatkoztatva a szisztolés vérnyomásérték 3 Hgmm-es csökkenése a stroke okozta halálozás relatív kockázatát 8%-kal, a szívkoszorúér-betegségek okozta halálozásét 5%-kal, az össz-halálozásét pedig 4%-kal csökkentené" - írják a szerzők.

Forrás:
O&P Business News 9/15/2007, Vol. 16 Issue 18, p86 1/2p.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.