Aki gyereket akar, nem ihat kávét?

Röviddel a fogantatás előtt vagy a terhesség elején napi kettőnél több koffeintartalmú ital fogyasztása növeli a vetélés kockázatát - de nemcsak az anya, hanem az apa koffeinfogyasztása is számít.

"A gyermeket nemző férfi koffeinfogyasztása ugyanolyan szorosan összefügg a magzat elvesztésével, mint az anyáé" - mondta Germaine Buck Louis, az amerikai Országos Egészségügyi Intézet (NIH) és az Ohiói Egyetem által készített tanulmány vezetője.

A vetélés esélyét az életkor is befolyásolja: minél idősebbek a párok, annál nagyobb a vetélés kockázata, részben a szervezetben felhalmozódó káros kémiai anyagok miatt. A kockázat viszont csökkenthető vitaminok szedésével. A szakértők a termékenység és az életmód, valamint a környezetben megtalálható mérgek közötti összefüggéseket vizsgálták 501, Michigan és Texas államban élő pár bevonásával 2005 és 2009 között.

A párok kérdőíven adtak számot koffein- és dohányfogyasztási, valamint vitaminszedési szokásaikról. Annál a 344 párnál, amelynél a nő teherbe esett, a kutatók összehasonlították a megtermékenyítés előtti hét hétre és a terhesség első hét hetére vonatkozó adatokat. Közülük 98 párnál, azaz 28 százalékuknál következett be vetélés.

A kávéfogyasztás mindkét félre hat a fogantatás szempontjából

Az eredmények szerint azoknál a nőknél, akik napi több mint két koffeintartalmú italt isznak, 74 százalékkal nagyobb a vetélés kockázata. Ha a férfi fogyaszt a megtermékenyítés előtt napi több mint két koffeines italt, 73 százalékkal nagyobb a magzat elvesztésének esélye. A 35 éves vagy annál idősebb nőknél kétszer nagyobb a kockázat, mint a fiatalabbaknál.

Multivitamin napi szedése a megtermékenyülés előtt 55 százalékkal csökkenti a vetélés kockázatát. Amennyiben a terhesség elején is folytatták a nők a vitaminok szedését, 79 százalékkal csökkent a vetélés esélye.

A tanulmány a koffeinbevitel és a vetélés közötti kapcsolatot vizsgálta, de nem bizonyította az ok-okozati viszonyt. Korábbi tanulmányok is hasonló eredményekre jutottak, bár a folyamat háttere egyelőre ismeretlen - írják a szakértők. A kutatás eredménye nem jelenti szükségszerűen azt, hogy a koffeinmentes kávé biztonságosabb, hiszen a vizsgálat nem tért ki a koffeinmentesített italok fogyasztására - emelték ki a kutatók.

Amerikai kutatók a Fertility and Sterility című szaklapban mutatták be eredményeiket.

"Nálunk minden a klasszikus módon ment: megismerkedés, összeköltözés, házasság, és pár hónapra rá a közös elhatározás, jöhet a baba. De nem jött. Fél évig nem aggódtam, de egy idő után már elkezdett zavarni, főleg azért, mert mindenki folyamatosan azt kérdezgette, mikor jön a gyerek" - meséli a 36 éves Kriszti. Másfél évig próbálkoztak sikertelenül, ezt követően döntöttek úgy, hogy meddőséggel foglalkozó szakemberhez fordulnak. "Akkor már nem voltam túl jó lelki állapotban. A terhességi teszteken folyamatosan látni véltem a két csíkot és természetesen egyre jobban kiborultam, amikor végül megjött" - idézi fel azokat a hónapokat, hozzátéve, a tervezett terhesség előtt folyamatosan járt nőgyógyászati kontrollra, és amúgy is egészségtudatosnak érezte magát, így attól nem tartott, hogy szervi baja van. A bizonytalanság és sikertelenség azonban idővel őt és férjét is először türelmetlenné, majd kétségbeesetté tette. Részletek!

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.