A sok E-vitamin prosztatarákot okozhat

A kockázatnövekedés nem túl nagy, azonban a Glickman Urológiai Intézet munkatársai (Cleveland, Egyesült Államok) az E-vitamin veszélyeire világítanak rá.

A Journal of the American Medical Association oldalain megjelent tanulmány szerint azoknál a férfiaknál, akik étrendi kiegészítőként E-vitamint szednek, 17 százalékkal magasabb a prosztatarák kialakulásának veszélye. Ez számokra lefordítva azt jelenti, hogy 1000 E-vitamint szedő férfi közül várhatóan 76 esetben alakul ki prosztatarák, szemben a nem szedők 65 esetével. Az eredmény újabb darabot ad hozzá azon tanulmányok sorához, melyek a táplálék-kiegészítők túlzott alkalmazásának káros hatásait bizonyítják. Azonban nem világos a pontos mechanizmus, hogy az E-vitamin miért növeli a daganatkockázatot.

Dr. Eric A. Klein és munkatársai egy átfogó vizsgálat során arra keresték a választ, hogy az E-vitamin, és a szelén befolyásolja-e a prosztatarák kialakulásának esélyét - mindkét szer népszerű összetevője a táplálék-kiegészítő készítményeknek. 2008-ben arra a következtetésre jutottak, hogy egyik anyag sem rendelkezik daganatmegelőző hatással, sőt az E-vitamin valójában súlyosbító tényezőnek bizonyult. A vizsgálatban mintegy 35 ezer férfi vett részt, akiknél véletlenszerűen dőlt el, hogy 5 és fél éves időszakban na 200 mikrogramm szelént, vagy 400 mikrogramm E-vitamint, vagy placebót szedjenek.

2008-ig 521 prosztatarákos esetet diagnosztizáltak, 113-an a placebós, 147-en az E-vitaminos, 143-an a szelénes csoportból kerültek ki, míg azok közül, akik mindkét kiegészítőt szedték, 118-an betegedtek meg. Az eredményeket statisztikailag elemezve az E-vitamint szedőknél 17 százalékos kockázatnövekedéssel lehet számolni. A különbség a 2011 júliusáig tartó utánkövetési időszak végpontjáig megmaradt, vagyis a kedvezőtlen hatás a szer abbahagyását követően is fennáll.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
krónikus vénás elégtelenség
Jelek, hogy a láb vénái nem működnek megfelelően – Mutatjuk, mi a legelső tünet
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +34 °C
Minimum: +18 °C

Alapvetően derült időre számíthatunk, de főleg a nyugati és az északkeleti tájakon időnként fátyol-, helyenként gomolyfelhők is lehetnek az égen. Csapadék nem valószínű. Döntően gyenge vagy mérsékelt lesz a déli, délnyugati szél, amely hajnalban az Észak-Dunántúlon északnyugatira fordul, és elkezd megélénkülni.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 16 és 22 fok között alakul, de a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken akár több fokkal alacsonyabb, míg a vízpartokon, magasabban fekvő helyeken, belvárosokban és a szelesebb északnyugati tájakon ennél magasabb értéket is mérhetünk. Hétfőn a légkörben zajló melegedés miatt melegfronti jellegű hatás érvényesül.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.