6 szuperélelmiszer a rák ellen

A rákbetegség elleni küzdelemben a sok értékes fitotápanyagot tartalmazó zöldségeknek igen nagy szerepük van. Nézzünk most néhány alapanyagot, melyek nem hiányozhatnak a hűtőszekrényből!

A rák elleni diétában fontos, hogy minden nap együnk friss zöldségeket és gyümölcsöket. A bennük található értékes növényi tápanyagok több kutatás szerint hatásosak a rákos sejtek elleni küzdelemben. Ezért fontos, hogy napi öt-kilencféle gyümölcsöt és zöldséget együnk vegyesen, de különösen a következő hat szupersztár alapanyagot.

Babfélék

A Michigan Állami Egyetem tanulmánya szerint a fekete és a fehér bab jelentősen leszorítja a vastagbélrák előfordulását a patkányokban, részben azért, mert a hüvelyesekben gazdag étrend megnöveli a zsírsav butirátszintjét, ami nagy sűrűségben megvéd a daganat növekedésének hatásaitól. A leginkább a mell- és vastagbélrák esetén hatásos. Hetente néhányszor adjunk egy adag (fél bögre) hüvelyest (akár konzerv, akár szárított babfélét, amit előzőleg beáztattunk és megfőztünk) a szokásos zöldségekhez, felváltva.

Bogyós gyümölcsök

Minden bogyós gyümölcsben rákellenes fitotápanyag rejlik. De különösen a szeder tartalmaz nagyon nagy koncentrátumban egy antocián nevű növényi vegyi anyagot, ami segíti a rákossá váló sejtek növekedésének lassítását, és megakadályozza az új vérerek deformálódását, így potenciálisan a rákos daganat táplálását. A bogyós gyümölcsök hatékonysága leginkább a vastagbél-, nyelőcső, száj- és bőrrák esetében a legnagyobb. Naponta félbögrényi bogyós gyümölcs elfogyasztása nagyban támogatja egészségünket.

Brokkoli

Minden keresztes virágú zöldségnek (karfiol, fejes káposzta, kelkáposzta) rákellenes tulajdonsága van, de csak a brokkoliban van nagy mennyiségben sulforaphane, olyan különösen hatásos összetevő, amely erősíti a szervezetet védő enzimeket, és kitisztítja a rákot okozó vegyi anyagokat – derül ki egy legújabb kutatásból. A brokkoli leginkább a mell-, máj- tüdő-, prosztata-, bőr-, gyomor és húgyhólyagrák elleni küzdelemben hatékony, ezért minél többet eszünk belőle, annál jobb. Amikor csak lehet, tegyünk az ételbe a salátától az omletten át, a pizzafeltétig.

Dió

A dió fitoszteroljai (növényekben található koleszterinszerű molekulák) blokkolják a mellrákban lévő ösztrogén receptorokat, esetleg lassítják a sejtnövekedést, így a dió rendszeres fogyasztása mell- és prosztatarák esetén különösen javasolt. Kutatók szerint napi 3 deka dió elrágcsálása a javasolt.

Fokhagyma

Orvosi tanulmányok szerint a fokhagymában lévő növényi vegyületek megállítják a nitrozaminok, rákkeltő anyagok képződését a gyomorban (és bizonyos feltételek mellett a belekben), amikor nitrátokat, közönséges tartósítószereket eszünk. A fokhagyma fogyasztása a mell-, vastagbél-, nyelőcső- és gyomorrák elleni küzdelemben lehet hatásos. Aprítsunk, vagy zúzzunk össze egy gerezd friss fokhagymát (az összezúzás segíti a jótékony enzimek felszabadulását), és szórjuk a likopinban gazdag paradicsommártásra, amikor az lassan forr.

Paradicsom

A zöldség leve a legjobb likopinforrás (karotinoid) a rák elleni diétában, ami tulajdonképpen a paradicsom piros színét adja. Kutatások szerint a likopin megállítja a méhrák sejtjeinek növekedését, ami igencsak jó hír, hiszen évente közel 8000 halálesetet regisztrálnak a méhrák miatt. Emellett a tüdő-, prosztata- és gyomorrák elleni küzdelemben is segítségünkre lehet. A legelőnyösebb, ha a paradicsomot főtt formában használjuk (pl. paradicsommártás), mivel a melegítés hatására növekszik a szervezetben felszívódó likopin mennyisége.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Általában felhőtlen idő várható csapadék nélkül. Az északias szél általában mérséklődik, de hazánk keleti harmadán továbbra is nagy területen élénk marad.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 12 és 18 fok között várható, több fokkal alacsonyabb a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg kissé magasabb értékeket a nagyobb városokban, vízpartokon mérhetünk. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.