Szívritmuszavar: az energiaital is okozhatja?

Egy új amerikai kutatás eredményei azt igazolják, hogy a magas koffeintartalmú energiaitalok magas vérnyomást okozhatnak, továbbá elektromos rövidzárlatokat eredményezhetnek a szívben.

"Nem gondolom, hogy egy-két doboz energiaital elfogyasztása negatívan befolyásolná az emberek többségének egészségi állapotát, azonban bizonyos emberek különösen érzékenyek lehetnek a magas koffeintartalmú energiaitalok élettani hatásaira" - jegyezte meg Dr. C. Michael White, a Connecticuti Egyetem gyógyszerész professzora, a tanulmány szerzője.

Az energiaitalokkal kapcsolatban az egyik legfőbb kockázat, hogy a koffein mellett számos más stimulánst, például cukrot vagy gyógynövényeket is tartalmaznak, melyek együttesen problémákat okozhatnak, figyelmeztettek az egészségügyi szakértők. Az energiaitalok márkaképviselői rendszerint azzal védekeznek, hogy az energiaitalok nem tartalmaznak több koffeint, mint a kávé, csak éppen arról feledkeznek meg, hogy rendszerint az emberek egy-egy esetben sokkal nagyobb mennyiségben fogyasztanak energiaitalt, mint kávét.

Dr. White tanulmányában összesen hét korábbi kutatás eredményeit hasonlították össze, melyekben 93 résztvevő QT intervallumát mérték meg, miután energiaitalokat ittak. A QT intervallum az elektrokardiogram (EKG) egyik jellemzője, amely azt mutatja, hogy a szív elektromosan hogyan állítja magát alaphelyzetbe két szívverés között.

Egy hosszabb intervallum megnövelheti egy "rövidzárlat" kockázatát a szívben, ami akár teljes szívleállást és halált is okozhat. A kutatás során kiderült, hogy az energiaital hatására a QT intervallumok meghosszabbodtak, magyarázta Dr. Ian Riddock, a kaliforniai Travis Légitámaszpont David Grant Egészségügyi Központjának preventív kardiológusa, a tanulmány társszerzője.

A kutatás eredményeit az Amerikai Szív szövetség (AHA) New Orleans-i konferenciáján mutatták be.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.