Napi 3 kávé védi a májat

Legalább három csésze kávé elfogyasztásával csökkenthető az abnormális enzimek szintje a májban - derül ki egy kutatásból.

A kávé májra gyakorolt jótékony hatása koffeintartalomtól függetlenül megfigyelhető - állítják a tudósok. Mivel azonban az élénkítő vegyület túlzott bevitele ártalmas lehet az egészségre, szerintük a koffeinmentes változattal maximalizálható a haszon.

Hol nyílt Európa első kávéháza, ki találta fel a kávédarálót, és hol számított válóoknak, ha nem kapott a nő elég kávét? - kattintson, és megtudja! A szakértők úgy vélik, hogy az italban valami más vegyület van, ami védi a májat. Az eredmények alátámasztják a korábbiakat, amelyek szerint a kávé csökkentheti a cukorbetegség, a stroke, a májbetegség és a hosszú távú károsodás miatt fellépő hegesedés, vagyis a májzsugor veszélyét. A magas koffeinbevitel azonban növeli a szívproblémák és a rák kockázatát.

A kávé megvédheti a májat
A KÁVÉ MEGVÉDHETI A MÁJAT

Jelen kutatáshoz 27.793, húsz éven felüli résztvevőt vizsgáltak meg, akik feljegyezték, hogy naponta mennyi kávét ittak. A tudósok emellett megmérték a májfunkciókra utaló enzimek szintjét a vérükben - többek között az alanin-aminotranszferázét (ALT), az aszpartát-aminotranszferázét (AST), az alkalikus foszfatázét (ALP), illetve a glutamil-transzaminázét (GGT). Minél kevesebb található ezekből a vérben, a máj annál egészségesebb . Akkor vannak jelen nagyobb arányban, amikor a májsejtek sérültek vagy elpusztultak, vagy pedig elzáródott az epe útja.

A naponta legalább három csésze kávét ivóknál minden enzimből alacsonyabb értéket mértek azokhoz képest, akik egyáltalán nem isznak kávét.

"Eredményeink alapján a kávéfogyasztás általában, valamint a koffeinmentes változat is csökkenti a májenzimek szintjét. További kutatás szükséges a hatásért felelős összetevők azonosítására" - magyarázta Dr. Qian Xiao, a marylandi National Cancer Institute munkatársa.

A tanulmány a Hepatology című szaklapban jelent meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!