Koronavírus: mégsem segít a D-vitamin

A D-vitamin még sincs befolyással a COVID-19 súlyosságára - állítja egy friss tanulmány.

A D-vitamin COVID-19-re gyakorolt hatásait a járvány kitörése óta vizsgálják a szakemberek. Habár korábbi vizsgálatok arra engedtek következtetni, hogy a vitamin pótlása csökkentheti a fertőzés veszélyét és enyhítheti a COVID-19 tüneteit, a Guardian oldalán is közölt, friss tanulmány szerint mégsem befolyásolja számottevően a betegség súlyosságát.

A D-vitamin-hiány tünetei A D-vitamint a zsírban oldódó vitaminok közé sorolják, de valójában nem is vitamin, hanem egyfajta hormonszerű előanyag, amelyet az emberi szervezet a napfény hatására állít elő. Ezért a napfényhiányos téli hónapok végére könnyen kialakulhat a hiányállapot, különösen azoknál, akik beltéri munkát végeznek. A Harvard Egyetem kutatása szerint a világon összesen 1 milliárd embert érint a D-vitamin-hiány, amelynek számos káros hatása van. Kattintson a részletekért!

Nem befolyásolja a vitamin szintje a COVID-19 tüneteit

A koronavírus okozta COVID-19 és a D-vitamin kapcsolatát két nagy tanulmányban is vizsgálták a kutatók. Az egyik kutatócsoport egy közel százezer résztvevőt tartalmazó egészségügyi adatbázist elemezett. Olyan genetikai markerekkel rendelkező emberek nyilvántartásaira fókuszáltak, amelyek hajlamosíthatnak a D-vitamin hiányára. Arra voltak kíváncsiak, hogy ezeknél a betegeknél súlyosabb tünetek jelentkeztek-e a koronavírus-fertőzést követően.

Habár a COVID-19 tüneteit nem befolyásolja, a vitamin pótlása fontos lehet. Fotó: Getty Images
Habár a COVID-19 tüneteit nem befolyásolja, a vitamin pótlása fontos lehet. Fotó: Getty Images

Egy másik tanulmány pedig a D-vitamin-hiány gyakoriságát hasonlította össze 24 európai országban a COVID-19 -ben szenvedő betegek gyógyulási és halálozási adataival. Mindkét tanulmány arra az eredményre jutott, hogy nem látszik kapcsolat a vitamin szintje, illetve a COVID-19 tüneteinek súlyossága között.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a vitamin pótlására ne lenne szükség. A D-vitamin számos módon támogatja a szervezetünket: növeli a kalcium és a foszfát felszívódását, csontokba épülését, hozzájárul a fogak egészséges fejlődéséhez, illetve szabályozza a sejtek növekedését és differenciálódását. Kora tavasszal a magyar lakosság jelentős részénél D-vitamin-hiány alakul ki.

Miben más a harmadik hullám, mint az előzőek? Cikkünkből kiderül, kattintson!

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.