Ezért nem ehetünk sok sajtot

Brit kutatók arra figyelmeztetnek, hogy egyes, különlegességként is kínált sajtokban több só található, mint a tengervízben.

A Daily Mail brit napilap szerint a kutatás a ciprusi halloumi, a görög feta és egyes nemes penésszel kezelt kék sajt esetében is túl magas sótartalmat állapított meg. Az összehasonlításból a túró jött ki győztesen, az angolul cottage cheese-nek nevezett tejtermékben (amely leginkább a mi túrónkra hasonlít) a legalacsonyabb ugyanis a só mennyisége.

A BMJ Open című szakfolyóiratban megjelent kutatási anyag arra is rávilágított, hogy még az azonos típusú sajtokon belül is rendkívül változó lehet a só mennyisége. A britek körében különösen népszerű cheddar sajtból például egészségesebb lehet a szupermarketek saját márkás termékeit választani az ismertebb márkákkal szemben, előbbiekben ugyanis alacsonyabb a sótartalom.

A kutatás egyébként több mint 600 féle sajtot vizsgált és a végeredmény szerint 100 gramm sajt átlagos sótartalma 1,7 gramm körül alakul. A halloumi és a kék sajtok esetében ez a szám 2,7, míg a feta esetében 2,5 grammot jelentett. Összehasonlításként az Atlanti-óceán vize hasonló arányban 2,5 gramm sót tartalmaz. Nem sokkal jobbak a főként gyerekek körében népszerű krémsajtok sem, itt 1,8 gramm só jut minden 100 gramm termékre. A túró esetében azonban csupán 0,55 gramm a sótartalom mértéke.

A kutatás támogatói szerint a sajtkészítők sokszor nem tesznek eleget annak érdekében, hogy csökkentsék termékeik sótartalmát, ezzel pedig a fogyasztók egészségét teszik kockára. Annak ellenére, hogy Nagy-Britanniában a legtöbb sajtkészítő megfelel az ottani Egészségügyi Minisztérium ajánlásainak, ötből négy készítmény esetében túl magas sótartalmat állapítottak meg a kutatók.

A túlzott sóbevitel számos betegségért és akut egészségi problémáért tehető felelőssé. Ilyen például a magas vérnyomás, a szív-, és érrendszeri megbetegedések és a stroke. Nagy-Britanniában, ahol egy átlagos ember évi 9 kiló sajtot fogyaszt el, a minisztérium 6 grammban állapította meg a napi sóbevitel mértékét, ennek ellenére egy átlagember ennél valamivel többet, 8,6 grammot fogyaszt. Egy új kezdeményezés az ajánlott 6 grammot is 1 grammal csökkentené 2025-ig.

Túl magas a sajtok sótartalma?

"Az eredmények rámutatnak, hogy a só mennyiségének csökkentésére irányuló stratégia működik, azonban sokkal szigorúbb határértékekre van szükség, ha napi 6 gramm alá akarjuk szorítani a napi bevitelt" - magyarázta Dr. Kawther Hashem, a londoni Queen Mary egyetem táplálkozáskutatója, a tanulmány egyik szerzője.

"A nagy tejtermékgyártóknak lépni kell, különben a fogyasztók el fognak pártolni tőlük. Számukra egyébként ajánlott az alacsonyabb só-, és zsírtartalmú készítményeket keresni a szupermarketek polcain, vagy kisebb mennyiségeket fogyasztani kedvenc sajtjukból. A gyerekek körében népszerű termékekkel további probléma, hogy gyakran azzal reklámozzák őket, hogy egészségesek, miközben 100 grammonként annyi sót tartalmaznak, mintha 75 százalékban tengervizet tartalmaznának. Ezekből a sajtokból csak nagyon kis mennyiséget szabadna gyerekeknek fogyasztani , de leginkább semennyit sem."

"A sóbevitel csökkentése az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy csökkentsük a stroke-kal , szívrohammal, vagy infarktussal diagnosztizált betegek számát" - magyarázta Graham MacGregor professzor, aki az Összefogás az egészségért, a só ellenében (CASH) nevű szervezet elnöke.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.