A céklalé fiatalítja az agyat

A céklalé fogyasztása javítja az agyműködést idősebb korban - állítja a Wake Forest egyetem legújabb kutatása, amely a magas nitráttartalmú céklalé és az edzés közös hatását vizsgálta az agyra.

A cékla értékes tápanyag

Legtöbben csak egyszerű savanyúságként ismerik a céklát, pedig igen értékes tápanyag is a szervezetünk számára: nagy mennyiségben találhatóak benne értékes vitaminok és ásványi anyagok, valamint antioxidánsok, főleg kálium, magnézium , vas, A-, C- és B6-vitamin. A legújabb kutatások szerint ráadásul agyunkra is igen jó hatással van ez a zöldség, pláne akkor, ha edzés, testmozgás előtt fogyasztjuk.

A cékla nagyszerűen javítja a vérkeringést, többek között az agyunkban is: ez, illetve a benne található vegyületek rendkívül hasznosnak bizonyultak az idegrendszer egészségének megőrzésében. Hogy miért is javasolt fogyasztani, arról bővebben az alábbi cikkünkben olvashatnak!

Jobban bírták a terhelést

A testmozgás önmagában is frissíti az agyi vérkeringést, idősebbek esetében viszont a testmozgás előtt fogyasztott céklalé a fiatal felnőttek agyi kapcsolataihoz hasonló állapotot idéz elő - mondta el W. Jack Rejeski, a kutatás társszerzője. A kutatás eredményei megerősítették, hogy a táplálkozás hosszú távon befolyásolhatja az agy egészségét és működését.

A sportolás előtt fogyasztott céklalé jó hatással volt az agyra, és a fizikai teljesítményre is,cékla céklalé neurológia agy agyműködés sportolás
A sportolás előtt fogyasztott céklalé jó hatással volt az agyra és a fizikai teljesítményre is

A cékla és a testedzés kapcsolatát már korábban is vizsgálták, akkor kiderült , hogy ha edzés előtt közvetlenül céklalevet iszunk, akkor megnő a tűréshatárunk - a növény magas nitráttartalma miatt. Ezúttal azonban a két tényező agyra gyakorolt, együttes hatását monitorozták a kutatók.

Összesen 26, 55 évnél idősebb embert vettek be a kutatásba, akik magas vérnyomás miatt gyógyszert is szednek, és jellemzően nem szoktak mozogni. Hat héten keresztül, heti három alkalommal ittak céklalevet, ezek után pedig ötvenperces, közepes intenzitású sétát tettek egy futópadon. A csoport egyik fele 560 mg-nyi nitráttartalmú italt fogyasztott, míg a kontrollcsoport csak nagyon alacsony nitrátszintű italt a placebohatás felméréséért.

Arra jutottak, hogy a magasabb nitráttartalmú céklalé hatására jobb lett a véráramlás, valamint aktívabb volt az agy azon része, amely testmozgás közben az izmokból érkező információkat dolgozza fel. Vérnyomásuk is alacsonyabb maradt ezeknek az embereknek, és kevésbé viselte meg a szervezetüket a mozgás.

Forrás: Eurekalert

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 23 fok várható. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.