Mindegy, mikor eszünk, ha fogyni akarunk

Nem segíti elő a prediabéteszes vagy cukorbeteg személyek fogyását az, ha a nap bizonyos szakában korlátozzák az evésüket - derült ki az Amerikai Szív Társaság 2020. évi tudományos ülésszakán.

"Régóta úgy gondoljuk, hogy meghatározza a szervezet energiafelhasználását, hogy mikor eszünk" - mondta dr. Nisa M. Maruthur, a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem docense. "A legkorábbi kutatások nem követték a kalóriabevitel idejét, ezért nem volt világos, hogy akik már korai napszakban is ettek, azok vajon kevesebb kalóriát fogyasztottak-e el. A jelenlegi kutatásban csak annyit változtattunk a módszeren, hogy megfigyeltük azt is, hogy mikor esznek a vizsgálatban részt vevők."

A kutatás minden résztvevője ugyanazt az előre elkészített, egészséges ételt fogyasztotta.
A kutatás minden résztvevője ugyanazt az előre elkészített, egészséges ételt fogyasztotta. Kép: Getty Images

Dr. Maruthur és kollégái 41 túlsúlyos személyt figyeltek meg a 12 hetes kutatásban. A legtöbb vizsgálati alany (90 százalék) színes bőrű nő volt, akik prediabéteszes állapotban voltak, vagy cukorbetegségben szenvedtek, az átlagéletkoruk 59 év volt. A megfigyelt személyek közül 21 fő szoros időbeosztáshoz kötött étrendet követett, minden étkezésük a nap meghatározott órájához volt kötve, valamint délután 1 óra előtt kellett elfogyasztaniuk a napi kalóriamennyiségük 80 százalékát. Délutánra, estére alig maradt megehető élelmiszer a napi adagjukból. A másik csoportba a maradék 20 fő került, ők az általánosan megszokott időben ettek a nap 12 órájában, különösebb időbeosztás nélkül, ám arra kérték őket, hogy a napi kalóriamennyiségük felét délután 5 óra után fogyasszák el.

Minden résztvevő ugyanazt az előre elkészített, egészséges ételt fogyasztotta, amelyet a kutatásszervezők biztosítottak a számukra - csak más időbeosztásban. A testsúlyt és a vérnyomást megmérték a kutatási időszak elején, majd a 4., a 8. és végül a 12. héten.

Mindenki fogyott, és a vérnyomásuk is csökkent

A szívbetegségek kockázata az egészséges testsúly elérésén kívül még számos más módon is csökkenthető .

Az adatelemzés során azt figyelték meg, hogy az összeállított, egészséges étrend betartásával mindkét csoport tagjai fogytak, és a vérnyomásuk is csökkent attól függetlenül, hogy mikor ették meg az élelmiszereket. "Azt gondoltuk, hogy a korai étkezésre kért csoport tagjai többet fognak fogyni, azonban ez nem következett be. Semmi különbséget nem jegyeztünk fel azok között, akik a napi kalóriamennyiségüket a nap első vagy második felében fogyasztották el. Továbbá a vérnyomáscsökkenésben sem találtunk különbséget" - mondta dr. Maruthur.

A kutatók most még több adatot gyűjtenek a vérnyomásértékekről, ezeket 24 órán keresztül fogják rögzíteni, és a begyűjtött vérnyomásadatokat össze fogják vetni az elemzés során a szoros időrendhez kötött vizsgálati alanyok vércukor-, inzulin- és hormonszintjével. "Ezeknek az adatoknak az összesítése segíteni fog minket abban, hogy még pontosabban megértsük, miként hat az étkezési időrend a kalória-anyagcserére" - mondta dr. Maruthur.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen lesz az ég, csapadék kizárt. Az északkeleti, keleti szelet a Dunától keletre még az éjféli órákig élénk, északkeleten olykor erős lökések kísérhetik, majd a legtöbb helyen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 18 fok között várható, de a hidegre hajlamos helyeken ennél több fokkal alacsonyabb, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő helyeken kissé magasabb értékeket is mérhetünk. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.