Íme az ételek, amelyek óvják a szívünket

A magas zsír- és sótartalmú életek fogyasztása nagyon rosszat tesznek a szívünknek. Tehát ha minimalizálni szeretnénk a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, akkor az étrenddel érdemes kezdeni.

Fontos tudni, hogy csupán étkezéssel sem megelőzni, sem gyógyítani nem lehet a keringési betegségeket. Ám a táplálkozásnak hatása van az egészségünkre, és az élelmiszerekben lévő összetevők lehetnek pozitív vagy negatív hatással egy adott betegségre.

A spárga

Természetes folsavforrás a spárga, a vitamin pedig segít megelőzni a homociszteinnek nevezett aminosav felhalmozódását. A túl magas homociszteinszint kapcsolatba hozható olyan szív- és érrendszeri betegségek kockázatemelkedésével, mint a szívkoszorúér-betegség vagy a stroke .

A szívünk is sokat profitál abból, hogy mit eszünk.
A szívünk is sokat profitál abból, hogy mit eszünk. Fotó: GettyImages

A bab, a borsó, a csicseriborsó és a lencse

A hüvelyesek határozottan csökkentik az alacsony sűrűségű koleszterin (LDL koleszterin) vagy más néven a "rossz koleszterin" szintjét. Emellett a hüvelyesek gazdagok rostban, növényi fehérjében és antioxidáns polifenolokban, és ezek az anyagok jótékony hatással vannak a szívünkre és a teljes szervezetünkre.

A bogyós gyümölcsök

Tele vannak antioxidáns polifenolokkal a bogyók is, és ez csökkenti a szívbetegségek kockázatát. A bogyók gazdagok rostban, folsavban, vasban, kalciumban, A- és C-vitaminban, és alacsony a zsírtartalmuk is.

A brokkoli

Vannak olyan tanulmányok, amelyek szerint a párolt brokkoli rendszeres fogyasztása csökkentheti a koleszterinszintet és képes megelőzni a szívbetegségeket.

A chia- és lenmag

Ezek a magok gazdagok növényi omega 3 zsírsavakban, alfa-linolénsavban . Az omega 3 zsírsavaknak számos jótékony tulajdonságuk van, például segítenek csökkenteni a trigliceridszintet, az LDL koleszterin szintjét és az összkoleszterinszintet is. A vérnyomást is mérséklik, valamint csökkentik az érfalakon kialakuló zsírlerakódások esélyét is. Az omega 3 zsírsavak hozzájárulnak a szívrohamot okozó trombózis vagy ritmuszavar kockázatának minimalizálásához.

Az étcsokoládé

Tudta? A szívbetegségek kockázata számos módon mérsékelhető!

Az étcsokoládé a ritka példája azoknak az élelmiszereknek, amelyek jó ízűek és egészségesek is (ha kis mennyiségben fogyasztjuk). A kutatók már biztosak abban, hogy az étcsokoládé véd az érelmeszesedés ellen, ez az artériák falán kialakuló lerakódás, ami növeli a szívroham és a stroke kockázatát. Az étcsokoládé az érelmeszesedéshez vezető két folyamatot képes megelőzni: az artériák megkeményedését és a fehérvérsejteknek az artériákhoz és a véredények falához való tapadását. Mi több, a kutatások azt is bebizonyították, hogy ha növelik az étcsokoládé flavonoidtartalmát - ez az az összetevő, amelyik olyan finommá és kívánatossá teszi az étcsokit -, akkor az nem csökkenti a védőhatását.

A kávé

A kávé is a "túl jó, hogy igaz legyen" csoportba tartozik. Egy nemrégiben közzétett kutatás eredménye szerint a rendszeres kávéfogyasztás csökkenti a szívelégtelenség és a stroke kialakulásának a kockázatát. Azt azonban fontos tudni, hogy ez a kutatás csak a tényezők összefüggését mutatta ki, de az okokra nem tudott következtetni.

Az omega-3-ban gazdag halak

A halak gazdag forrásai a szívműködést segítő omega-3 zsírsavaknak, és ugyanakkor alacsony a telített zsírsavtartalmuk is. A szívbetegeknek vagy a szívbetegségek szempontjából veszélyeztetetteknek gyakran ajánlják, hogy egyenek sok halat, hogy növeljék az omega-3 zsírsavak bevitelét; mindezt azért ajánlják, mert az omega-3 csökkenti a valószínűségét a szabálytalan szívritmus kialakulásának és az artérián lerakódó plakkok növekedési ütemét is lassítja. Az Amerikai Szív Társaság (AHA) ajánlása szerint legalább hetente kétszer kellene adagonként 100 gramm zsíros halat ennünk: lazacot, makrélát, heringet, tavi pisztrángot, szardíniát vagy tonhalat.

Az egyik legegyszerűbb életmódbeli elem, amelyből a szívünk is sokat profitál, az az, hogy figyelünk arra, hogy mit eszünk. Ezen túlmenően persze még rengeteg mindent tennünk kell a szívünk egészségének megtartásáért és a betegségeinek a megelőzéséért. Ütemezzük be az éves kardiológiai kontrollvizsgálatokat, naponta végezzünk testedzést, hagyjuk abba a dohányzást, valamint igyekezzünk csökkenteni a napi stresszt.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.