Időseknél így is csökkenthető a koleszterinszint

Ha az egyébként egészséges emberek hosszú távon a napi étrendjüket kiegészítik egy maréknyi dióval - attól függetlenül, hogy mit esznek még -, akkor csökkenhet a rossz koleszterinjük értéke, és a szívbetegségek kockázata is alacsonyabb lesz - állapították meg egy friss tanulmányban.

Az Amerikai Szív Társaság Circulation című folyóiratában publikált, friss kutatási eredmények szerint a kutatók azt figyelték meg, hogy azok az emberek, akik legalább két éven keresztül mindennap megesznek körülbelül egy maréknyi diót, azoknak kis mértékben csökkent az LDL-, más néven "rossz" koleszterinjük értéke. Tudni kell, hogy az LDL-részecskék számának növekedésével a szív- és érrendszeri betegségek kockázata is nő.

Napi fél marék diót kellene megennünk.
Napi fél marék diót kellene megennünk. Fotó: Getty Images

Az LDL-koleszterinre hat

Azt már korábbi kutatások is kimutatták, hogy a dió gazdag ómega-3 zsírsavakban, és ezért a diófogyasztás összefügg a szívbetegségek ritkább előfordulásával. Ez érvényes a mogyorófélékre is. "Ez az egyik oka annak, hogy a dió csökkenti az LDL-szintet, azonban most már van egy másik magyarázatunk is erre: a dió javítja az LDL-részecskék minőségét" - mondta a tanulmány társszerzője, dr. Emilio Ros, aki a Barcelonai Klinika és Kórház Endokrinológiai és Táplálkozási Szolgálat Lipid Klinikájának igazgatója.

Nem gyógyszer! A diófogyasztás nem helyettesíti az orvos által előírt gyógyszerek szedését! Csupán kiegészíti a terápiát.

"Az LDL-részecskéknek különböző méretük van. A kutatásokból megtudtuk, hogy a kicsi és sűrű LDL-részecskék gyakran vannak kapcsolatban az érelmeszesedéssel, amikor zsíros plakkok rakódnak le az artériák falán. A kutatásunk azonban túlmegy az LDL-koleszterinszint vizsgálatán, és komplex képet ad az összes lipoproteinről, valamint arról is beszámolunk, hogy a napi diófogyasztás hatására csökken a szív- és érrendszeri betegségek kockázata" - mondta a szakértő.

Napi fél börgényi dió a kulcs

A kutatásban, amit a Kaliforniai Dióbizottság támogatott, 708 felnőtt vett részt, akik 63 és 79 év közöttiek voltak, és két csoportra osztották őket. Az egyik csoportnak két éven keresztül fél bögrényi dióval egészítették ki a napi étrendjét. A másik csoport nem evett diót. A páciensek a spanyolországi Barcelonában és a kaliforniai Loma Lindában éltek.

Most ön is ellenőriztetheti értékeit! Ebben az évben a Magyar Kardiológusok Társasága a Testnevelési Egyetemmel közösen szervezi meg a Szívünk Napját szeptember 26-án, vasárnap. Szűrővizsgálatokat is végeznek: a vérnyomásmérés mellett a vérzsír-, a koleszterin- és a vércukorszintet is megmérettethetik az érdeklődők, de lesz érszűkület- és EKG-vizsgálat, továbbá idén speciális érultrahangszűrésre is lesz lehetőség.

A két év leteltével a kutatók ellenőrizték a páciensek LDL-koleszterinjét. Megmérték a teljes LDL-szintet, az LDL-részecskék koncentrációját és méretét is, mert így sokkal pontosabb képet kaptak a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról. Összesen 628 személy fejezte be a kutatást, nekik felállították a teljes lipoprotein-profiljukat, és azt figyelték meg, hogy a diófogyasztók LDL-szintje átlagosan 4,3 mg/dl értékre csökkent. Azt is megfigyelték, hogy a teljes LDL-szint 4,3 százalékkal, míg a kis méretű részecskék értéke 6,1 százalékkal csökkent. A csökkenés nagyobb mértékű volt a férfiaknál, akiknek az LDL-értéke 7,9 százalékkal csökkent, míg a nőknek csupán 2,6 százalékkal mérséklődött ez az érték. Az eredmény független volt attól, hogy a páciensek a dión kívül mit ettek és hogy hol éltek.

Bár az LDL-csökkenés nem volt hatalmas mértékű, de dr. Ros szerint a kutatás végére a páciensek teljes koleszterinszintje átlagosan már normális volt, mert hozzávetőlegesen a felük koleszterincsökkentő kezelést is kapott. "Azoknak a személyeknek jelentősebben csökkent a dióevéstől az LDL-koleszterinértékük, akiknek eleve magasabb volt az összkoleszterinszintjük." A dióevő csoport közepes sűrűségű lipoproteinjének - vagy röviden IDL-jének - értéke is csökkent. Az utóbbi évtizedekben az IDL-t - ami az LDL előfutára - újabb önálló szív- és érrendszeri kockázati tényezőnek tartják.

Dr. Ros szerint az egészséges zsírokban gazdag dió potenciális testsúlynövelő hatása miatti aggodalom ellenére a kutatásban résztvevő dióevő csoport tagjai nem szedtek fel súlyfelesleget. "Ha minden nap megeszünk egy maréknyi diót, akkor rendkívül egyszerűen tudjuk csökkenteni a szív- és érrendszeri kockázatunkat" - emelte ki.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.