Energiaitalok akár alkoholfüggőséghez is vezethetnek

Egy nemrég végzett felmérés szerint a magas koffeintartalmú energiaitalok rendszeres fogyasztása jelentősen növelheti az alkoholfüggőség kialakulásának valószínűségét.

Az Egyesült Államokban ezer egyetemi hallgató bevonásával készült felmérés szerint azok, akik napi vagy heti rendszerességgel fogyasztottak koffeintartalmú energiaitalokat, több és nagyobb mennyiségű alkoholt is ittak, és nagyobb valószínűséggel váltak alkoholfüggővé, mint azok, akik csak ritkán, vagy egyáltalán nem fogyasztottak energiaitalokat.

A rendszeres energiaital-fogyasztók körében gyakoribbak voltak az olyan alkohollal kapcsolatosan problémák is, mint az emlékezetkiesés, a másnaposság és az öncsonkítás is - állítják a Maryland Egyetem kutatói.

A Red Bull, Monster és Rockstar energiaitalokban található koffeinmennyiség másfél bögre kávénak felel meg, de ezt a gyártók nem kötelesek feltüntetni a termékek csomagolásán. Egyes gyártók alkohollal kevert energiaitalokat is gyártanak, amelyek különösen veszélyesek lehetnek. Ezeket a termékeket öt államban (Michigan, New York, Oklahoma, Utah és Washington) és rengeteg egyetemen betiltották az USA-ban.

Az alkohol és koffeintartalmú kevert italok két-három bögrényi kávénak megfelelő koffeint és három doboz sörnek megfelelő alkoholt tartalmaznak, ez pedig akár mérgező is lehet. A kutatásban részt vett 1000 önkéntes 10 százaléka fogyasztott heti vagy napi rendszerességgel koffeintartalmú energiaitalokat. A túl sok koffein kóros alváshiányt, szívritmuszavart, fejfájást és izomremegést okozhat.

A kutatás részletes leírása az Alcoholism: Clinical and Experimental Research című szaklapban olvasható.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.