Árthat-e a borfogyasztás?

Belefér-e néha egy-két pohárkával, vagy aki jót akar magának, örökre felejtse el az italt?

Rengeteg tanulmány és tudományos értekezés születik manapság az alkoholfogyasztás hatásairól, és bizony sok az egymásnak ellentmondó eredmény, amely rendesen összezavar minket. A DailyMail 10, az utóbbi fél év során publikált tanulmányt vett górcső alá, hogy megpróbálja összegezni, mire jutottak a tudósok a borfogyasztás kapcsán.

Belefér-e néha egy-két pohárkával?
Belefér-e néha egy-két pohárkával?

Kik szerint tehet jót a mértékletes alkoholfogyasztás, és miért?

  1. A University College London szakemberei által augusztusban publikált, 35 ezer nő részvételével készült tanulmány szerint mindennap egy közepes pohárkányi vörösbor (175 ml) elfogyasztása akár 50 százalékkal is csökkentheti a szívbetegségek kialakulásának veszélyét.
  2. A francia Universite Paris-Saclay egyetem munkatársai szintén augusztusi tanulmányukban azt állítják, hogy 9000 alanyuk közül azoknál, akik megittak napi egy közepes pohárnyi vörösbort, 50 százalékkal kisebb eséllyel alakult ki demencia, mint azoknál, akik nem ittak.
  3. Borozással több spermium? Erre a következtetésre jut a milánói Fondazione Policlinico 323 fő részvételével készült tanulmánya. Az áll benne, hogy a férfiaknak, akik egy hét leforgása alatt elfogyasztottak egy üveg bort (meg még egy kis pohárnyit), magasabb lett a spermiumszámuk és jobb minőségű volt a mintájuk, mint azoknak, akik nem ittak.
  4. Egy júniusban publikált brazil tanulmány megerősíti, hogy a vörösborban található antioxidánsok megállítják a tumorok növekedését és a betegség terjedését.
  5. Májusban bécsi tudósok írtak arról - összesen 611 ezer ember részvételével készült korábbi tanulmányok áttekintése után -, hogy napi egy pohár vörösbor körülbelül 12 százalékkal csökkenti a prosztatarák kialakulásának esélyét.

Milyen hatásai vannak a rozéboroknak? Részletek !

Kik szerint káros az alkohol, és miért?

  1. Egy júniusban publikált, 4710 felnőtt részvételével készült amerikai tanulmány készítői a következőkre jutottak: ha egy éjszaka alatt négy vagy annál több italt gurítunk le, akkor megnő a vérnyomásunk, koleszterin- és vércukorszintünk, ez pedig növeli a szívbetegségek és a stroke rizikóját.
  2. Egy másik amerikai tanulmány szerint az alkohol nem engedi megtisztulni agyunkat a méreganyagoktól, ezáltal elősegítheti az agysejtek pusztulását és az Alzheimer-kór kialakulását.
  3. Az italozás lerövidíti a várható élettartamot - állítják a Washingtoni Egyetem és a Cambridge-i Egyetem kutatói. Szerintük már napi egy ital is értékes időt vesz el az életünkből, akár ötszörösére is növelheti az idő előtti halálozás esélyét. Szerintük ha valaki egy héten 10 pohár bort gurít le, akkor pedig akár két évet is elvehet az életéből.
  4. Egy májusi, 4098 ember részvételével készült finn tanulmány szerzői szerint egy ültő helyünkben két pohár bor legurítása 40 százalékkal csökkenti az éjszakaialvásvárható minőségét. De már egy kevés alkohol is éreztetheti hatását: 10 százalékkal alszunk rosszabbul, ha mértéket tartunk, állítják a tudósok.
  5. Emeli a prosztatarák kockázatát - írják a bécsi tudósok: ugyanazok, akik fent még azt állították, hogy csökkenti. Akkor hogy is van ez? Nos, a lényeg a bor fajtája: a vörösbor segít a rizikó csökkentésében, a fehér viszont (rendszeresen fogyasztva) akár 26 százalékkal növelheti a prosztatarák kialakulásának esélyét.

Forrás: dailymail.co.uk

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.