D-vitamin: nem jó szívbetegség ellen

Nem előzi meg a szív- és érrendszeri betegségeket a havonkénti magas dózisú D-vitaminpótlás - derítették ki új-zélandi tudósok egy nagy létszámú kutatásban, amelynek eredményeit a JAMA Cardiology orvostudományi folyóiratban ismertették.

Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy azoknál az embereknél, akiknek alacsony a D-vitaminszintjük, gyakrabban fordulnak elő szív- és érrendszeri betegségek, ám a D-vitamin pótlásának klinikai próbái nem mutattak hatást, valószínűleg amiatt, hogy túl kicsiny D-vitamindózist használtak.

D-vitamin
A D-vitamin sok szempontból fontos, de nem előzi meg a szívproblémákat

A D-vitamin elnevezés több zsírban oldódó vitamint foglal magában. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása és a csontok ásványosítása. A D-vitamint a szervezet akkor állítja elő, amikor nap éri a bőrfelületet. Tartalmazza a tojás, a lazac, a hering, a makréla és a halak májának olaja. Egyes kutatásokban megfigyelték, hogy kapcsolat lehet a D-vitamin alacsony szintje, valamint sok akut és krónikus betegség kockázata között.

Az Aucklandi Egyetem kutatói több mint 5100 felnőttet vontak be új tanulmányukba, a résztvevők kora átlagosan 66 év volt. 25 százalékuk szenvedett D-vitaminhiányban. A résztvevőket véletlenszerűen osztották két csoportba: vagy D3-vitamint, vagy placebót kaptak kezdetben 5.0 milligramm dózisban (200 000NE), majd havonta 2,5 milligrammban (100 000 NE). Több mint három év követés után 303 résztvevőnél (11,08 százalék) alakult ki szív-és érrendszeri betegség a D-vitamin pótlást kapók körében, és 293 résztvevőnél (11,5 százalék) azok között, a kik placebót kaptak. Hasonló eredményt jegyeztek fel a kutatók a próbát D-vitaminhiánnyal kezdő résztvevők esetében, valamint az infarktus, a szívelégtelenség, az angina pectoris, a magas vérnyomás és a stroke esetében is.

Köztudott, hogy a szervezet képes D-vitamint előállítani, ezért nem mindig figyelünk oda a megfelelő mennyiségű bevitelre. Pedig ebben az esetben a fellépő vitaminhiány az egészség alapvető feltételének hiányát jelenti. Részletek!

"Eredményeinek nem támasztották alá a havonkénti magas dózisú D-vitaminpótlás hatásosságát (a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében). A D-vitamin napi és heti adagolásának hatásait tovább kell tanulmányozni" - írta a tanulmányban a Robert Scragg által vezetett kutatócsoport.

Forrás: MTI

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.