A koffein váratlan veszélye

Fokozza a csontritkulás kockázatát, ha valaki rendszeresen nagyobb mennyiségű koffeint fogyaszt - derült ki egy ausztrál kutatásból.

Nemcsak a kávéfogyasztóknak érdemes mértékletesnek maradniuk, hanem azoknak is, akik rendszeresen isznak energiaitalokat, mivel azok közül is sok termék tartalmaz nagy mennyiségű koffeint - olvasható a menshealth.com cikkében. Az amerikai gyógyszerészeti és élelmiszer-biztonsági hivatal (FDA) ajánlása szerint napi legfeljebb 400 milligramm koffein bevitele tekinthető biztonságosnak, de még ezzel együtt is érdemes tudatosan figyelni arra, hogy elegendő kalciummal és D-vitaminnal lássuk el szervezetünket, mivel ezek kiemelten fontosak a csontok egészségének fenntartásához.

Csontjaink bánhatják, ha rendszeresen túlzásba esünk a koffeinbevitellel
Csontjaink bánhatják, ha rendszeresen túlzásba esünk a koffeinbevitellel. Fotó: Getty Images

Veszélyben a csontjaink

Egy korábbi kutatás szerint az alvászavarok, illetve az alváshiány is fokozhatja a csontritkulás kockázatát.

A Dél-ausztráliai Egyetem kutatóinak legfrissebb, a British Journal of Pharmacology című folyóiratban megjelent tanulmánya szerint ugyanis a túlzott koffeinfogyasztás fokozhatja a csontritkulás veszélyét. Kísérletükbe a kutatók 24 önkéntest vontak be. A résztvevők egyik felének koffeint tartalmazó, másik felének pedig koffeinmentes rágógumit kellett rágnia hat órán keresztül. Az előbbi csoport tagjai ez idő alatt körülbelül 800 milligramm koffeint vittek be, ami nagyjából nyolc csésze kávé koffeintartalmával egyenértékű.

A koffeint fogyasztó csoport vizeletében ezután szignifikánsan, 77 százalékkal magasabb kalciumszintet mutattak ki, mint a kísérlet előtt. A kalcium nagy mennyiségű jelenléte a vizeletben arra utal, hogy a vese gyorsabban választja ki ezt az ásványi anyagot, mint ahogyan a szervezet pótolni tudja. Ebből a kutatók arra következtettek, hogy azoknál, akik rendszeresen nagy mennyiségű koffeint fogyasztanak, hosszú távon nagyobb a a csontsűrűség csökkenésének veszélye, egyszersmind a csontritkulásé is.

Nem csak az időseknél van kockázat

A probléma általában az idősebb felnőtteket érinti, mivel a csontsűrűség az öregedéssel természetes módon csökken. A kutatók szerint azonban fiatalabb korban is előfordulhatnak hasonló gondok, például olyan sportolóknál, akik a teljesítményük növelése érdekében rendszeresen visznek be koffeint.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Túlnyomóan felhőtlen vagy derült, napos időben lesz részünk, de az északkeleti, keleti tájakon kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. Csapadék nem lesz. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 27 és 31 fok között alakul. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.