Spenót: a rák ellen is védhet

A spenót rendszeres fogyasztása segíthet megelőzni a vastagbélrák kialakulását.

A spenót nem tartozik a legkedveltebb élelmiszerek közé, illetve valószínűleg rengeteg gyermekben megerősítette a zöld ételekkel szembeni fóbiát. Pedig magas vas- és folsavtartalmának is köszönhetően rendkívül egészséges ételek készülhetnek belőle. A Texas Egyetem Egészségtudományi Központjának új tanulmánya - amelyet a Medical Xpress is feldolgozott - szerint a spenót fogyasztása a vastagbélrák megelőzésében is szerepet játszhat.

Vastagbélrák tünetei és kezelése A vastagbélrákok 75-80 százaléka az utolsó, 60 centiméteres szakaszon alakul ki, 20-25 százaléka pedig a vastagbél többi szakaszán. A vastag- és végbél daganatait nevezik összefoglaló néven kolorektális rákoknak .

Így hat a spenót a szervezetünkre

A vastagbélrák világszerte az egyik legtöbb életet követelő daganattípus. Magyarországon körülbelül évi 7500-8000 az új betegek száma, és körülbelül 5000 ember hal meg évente a betegségben. Az elmúlt évtizedekben az újonnan diagnosztizált megbetegedések évenkénti száma csaknem négyszeresére emelkedett, s ezzel mindkét nem esetében a második leggyakoribb rosszindulatú megbetegedéssé vált.

A spenót egy sokoldalúan felhasználható, egészséges zöldség. Fotó: Getty Images
A spenót egy sokoldalúan felhasználható, egészséges zöldség. Fotó: Getty Images

Az amerikai egyetem kutatói egy örökletes betegségben, az úgynevezett familiáris adenomatosus polyposis szindrómában (röviden FAP) szenvedő betegeknél vizsgálták meg a spenót hatásait. A FAP során a vastag- és végbél falából szövetszaporulatok, vagyis polipok fejlődnek ki, amelyek rosszindulatú elfajulásra is hajlamosak, így akár vastagbélrák is kialakulhat belőlük. Emiatt a betegek vastag- és végbelét gyakran műtéti úton eltávolítják, hogy a daganat kialakulását megelőzhessék. A tanulmány eredménye szerint a spenótban lévő anyagok is jó hatással vannak ezekre a betegekre, és akár a vastagbélrák kialakulását is segíthetnek meggátolni.

A 26 hetes vizsgálati fázis végén a kutatók azt látták, hogy a spenót hatására egészségesebbé vált a bélrendszerben lévő jótékony baktériumok közössége, ami a daganatok kialakulásának esélyét is csökkentheti. A spenótdiéta emellett a gyulladások szabályozásában szerepet játszó zsírsavak mennyiségét is ideális szintre hozta a szervezetben.

A szakemberek szerint a spenót fogyasztása azoknál is csökkentheti a veszélyes bélpolipok kialakulásának kockázatát, akiknél nem diagnosztizálták a FAP szindrómát. Korábban azt gondolták, hogy a napsugárzás elnyeléséért felelős klorofillnak köszönheti a növény ezt a jótékony hatását, amely azonban a friss eredmények szerint elsősorban a zsírsavaknak és a linolsavszármazékoknak tulajdonítható.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen idő várható. Csapadék kizárt. Gyenge vagy mérsékelt lesz a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon ennél melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.